• Fjerning av fangdam ovenfor Geithusfossen på Modum i Buskerud våren 1962.  Denne dammen ble bygd i forbindelse med at det foregående vinter ble arbeidet med en ny betongdam i sjølve Geithusfossen.  Her ser vi hvordan massen i fangdammen blir gravd opp med maskin og lesset opp på en ventende lastebil.  Bak gravemaskinen skimtes to slike biler.  En mann sto i en robåt på motstrøms side av fangdammen.  En annen mann fulgte arbeidet fra en posisjon ved en lyktestolpe på den delen av fangdammen som gjensto på vestre elvebredd.  Til høyre i bildet ser vi jernbanebrua på sidesporet fra Geithus stasjon på Randsfjordbanen til Drammenselvens Papirfabrikk.  Bakenfor skimter vi en del av bygningene ved bedriften, med lagerhall for avispapir og greaseproof (matpapir) til venstre, og med produksjonsbygninger til høyre.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Bilde nr. 2 Geithusfosdammen 5/4-62»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits