• Kranbanen ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud, slik den så ut i byggeperioden høsten 1965.  Kranbanen er bygd som to parallelle søylerekker med dragere på toppen.  Da dette fotografiet ble tatt var tomta under kranbanen preget av anleggsvirksomheten.  I den ”nære” bakgrunnen ser vi et par hus, lengre bak ser vi Øståsen (også kalt Drammen nordmark).  Ved hjelp av denne kranbanen skulle tømmer hentes fra Bergsjø i Drammenselva og fra jernbanevogner til fabrikken.  Her ble virket barket og hogd til flis, som deretter ble sendt blant annet til Skotselv Cellulosefabrik, hvor flisa ble kokt til masse.  Fotografiet er tatt fra vest mot øst.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Kranbanen ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud, slik den så ut i byggeperioden høsten 1965. Kranbanen er bygd som to parallelle søylerekker med dragere på toppen. Da dette fotogr...