• Oppgangssag i Longvikbekken i Rauland i Vinje kommune i Telemark.  Saga skal være bygd i 1826 og ombygd i 1869.  Fotografiet ble tatt under en befaring med fylkeskonservator Halvor Landsverk sommeren 1980, da et restaureringsprosjekt var under oppseiling.  Fotografiet er tatt under sagbygningen.  I forgrunnen ser vi underfallshjulet som drev sagramma.  Bildet viser hvordan hjulet var konstruert og hvordan hjulakslingen var opplagret på en del av bærekonstruksjonen under saghuset.  I bakgrunnen ser vi hvordan vassrenna fra den ovenforliggende sagdammen faller ned mot hjulet.   Etter befaringa da dette fotografiet ble tatt ble saghuset restaurert med støtte fra Norsk Kulturfond, Telemark Tømmersalgslag og Vinje kommune.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Oppgangssag i Longvikbekken i Rauland i Vinje kommune i Telemark. Saga skal være bygd i 1826 og ombygd i 1869. Fotografiet ble tatt under en befaring med fylkeskonservator Halvor...