• Oppgangssag i Longvikbekken i Rauland i Vinje kommune i Telemark.  Saga skal være bygd i 1826 og ombygd i 1869.  Fotografiet ble tatt under en befaring med fylkeskonservator Halvor Landsverk sommeren 1980, da et restaureringsprosjekt var under oppseiling.  Bildet er tatt ovenfra, langsetter vassrenna som førte driftsvann mot underfallshjulet som drev sagramma (hjulet er ikke synlig på fotografiet) og mot gavlen på saghuset.  Bygningen var konstruert av firskårne bjelker som var avstivet med skråband (hanebjelker).  Bare i røstene var det antydninger til laftekonstruksjoner.  Saltaket var tekket med bord.  Inne i saghuset skimtes sagbenken og sagramma.  Terrenget rundt saghuset var tilgrodd med gran- og bjørkeskog.  Etter befaringa da dette fotografiet ble tatt ble saghuset restaurert med støtte fra Norsk Kulturfond, Telemark Tømmersalgslag og Vinje kommune.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Oppgangssag i Longvikbekken i Rauland i Vinje kommune i Telemark. Saga skal være bygd i 1826 og ombygd i 1869. Fotografiet ble tatt under en befaring med fylkeskonservator Halvor...