• Oppgangssag i Longvikbekken i Rauland i Vinje kommune i Telemark.  Saga skal være bygd i 1826 og ombygd i 1869.  Fotografiet ble tatt under en befaring med fylkeskonservator Halvor Landsverk sommeren 1980, da et restaureringsprosjekt var under oppseiling.  Fotografiet er tatt ovenfra.  Det viser vassrenna som førte driftsvann mot underfallshjulet som drev sagramma (hjulet er ikke synlig på dette fotografiet) og mot deler av gavlveggen.  Bildet viser at saghuset var en stolpekonstruksjon som var avstivet ved hjelp av skråband (hanebjelker).  Bare i røstene var det antydninger til bruk av liggende virke etter lafteprinsippet, men også her var det brukt firskårne bjelker.  Inne i saghuset skimter vi (til venstre) matarstonga.  Interiøret preges ellers av at det var lagret en del materialer i bygningen.  Etter befaringa da dette fotografiet ble tatt ble saghuset restaurert med støtte fra Norsk Kulturfond, Telemark Tømmersalgslag og Vinje kommune.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Oppgangssag i Longvikbekken i Rauland i Vinje kommune i Telemark. Saga skal være bygd i 1826 og ombygd i 1869. Fotografiet ble tatt under en befaring med fylkeskonservator Halvor...