• Fra Børsholmen i Asker, der firmaet Schwencke & Co's Eftf. i 1924 bygde et nytt anlegg for produksjon av bek og andre tjærebaserte produkter.  Fotografiet viser en liten fabrikkbygning som er under bygging.  Bygningen er forholdsvis liten, har en etasje med noe forhøyet midtparti og rektangulært grunnplan.  Ytterveggene reises i teglmur, et materiale som antakelig skulle gjøre anlegget mest mulig brannresistent.  Bygningen har to rektangulære støpejernsvinduer på langveggen og en døråpning i den gavlen som vender mot fotografen.  Øverst i begge gavlene er det runde åpninger i murverket, antakelig beregnet på rosettvinduer av støpejern.  Fotografiet er tatt på ei årstid da det lå et tynt snølag på bakken.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Børsholmen i Asker, der firmaet Schwencke & Co's Eftf. i 1924 bygde et nytt anlegg for produksjon av bek og andre tjærebaserte produkter. Fotografiet viser en liten fabrikkbyg...