• Produksjonsanlegg for bek og andre tjæreprodukter under oppbygging på Børsholmen i Asker, antakelig i 1924.  Vi ser to bygningskonstruksjoner, hvorav den nærmeste er uferdig.  Her ser vi et par meter høye teglsteinsvegger som omslutter den nedre delen av to vertikaltstilte stålsyllindere, antakelig såkalte retorter, som skulle bygges inn i varmekammere av teglstein.  Murverket kviler på et støpt fundament og har jerndører, antakelig ileggsdører for fyring.  Et stykke bortenfor (til høyre) dette anlegget ser vi en noe mer ferdigmurt enetasjes bygningskonstruksjon i teglmur med noe forhøyet midtparti.  I forgrunnen et svaberg med en del digre steinblokker.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Produksjonsanlegg for bek og andre tjæreprodukter under oppbygging på Børsholmen i Asker, antakelig i 1924. Vi ser to bygningskonstruksjoner, hvorav den nærmeste er uferdig. Her ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits