• Bygging av ny fabrikkbygning for firmaet Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker, antakelig i 1924.  Fotografiet er tatt på et forholdsvis tidlig stadium i byggeprosessen.  Bygningen skulle tjene som fabrikklokale for framstilling av bek og andre tjærebaserte produkter.  Dette er antakelig bakgrunnen for at det ble valgt et varmeresistent byggemateriale som tegl.  Da dette fotografiet ble tatt var veggmurene reist i om lag en meters høyde.  To vindusrammer av støpejern er plassert i langveggen til høyre i bildet, men ennå ikke fullstendig innmurte.  Vi ser to menn i arbeid.  Den ene bærer ei lekt på tvers av grunnplanet.  Den andre arbeider med ryggen til i et hjørne til venstre.  Inn mot det som skal bli en døråpning i veggen mot fotografen er en nedgravd, rettlinjet passasje (grøft).  Fotografiet er tatt på ei årstid da det lå litt snø på bakken.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Bygging av ny fabrikkbygning for firmaet Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker, antakelig i 1924. Fotografiet er tatt på et forholdsvis tidlig stadium i byggeprosessen. By...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits