• Vinterbilde fra skogsområde, antakelig i Østerdalen.  Fotografiet er tatt oppover ei slakt hellende li, der det later til å ha vært hogst, men hvor det er gjenstatt noen spredte storfuruer, antakelig som frøtrær.  En del småfuruer stikker da også opp over snøflata.  Det gjør også en liten haug med tyrirøtter.  Dette er antakelig virke som ble brutt opp foregående sommer, og som skulle transporteres på slede til et sted ved jernbanen, der det lastes opp for transport til bedriften Østerdalens Tredestillasjoner A/S i Elverum.  Stubbebrytinga ble utført med våg og vågemat, eller med vertikal stubbebryter.  Virksomheten hadde en markberedende effekt, og det spirte godt i kratrene etter stubbene.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Vinterbilde fra skogsområde, antakelig i Østerdalen. Fotografiet er tatt oppover ei slakt hellende li, der det later til å ha vært hogst, men hvor det er gjenstatt noen spredte st...