• Haldammen i Våler, der vann fra Halsjøen løper over i Halåa, som er et av de viktige tilløpene til Flisa-vassdraget i Hedmark.  Fotografiet er tatt fra vestsida mot dammen, like ovenfor utløpet.  Vi ser tømmerløpet til høyre og tappeløpet til venstre.  Løpene skilles av steinkar som er murt av sprengt og kilt naturstein.  Tappeløpet stenges med ei sektorluke av stål, som heves og senkes ved hjelp av et støpejernsspill på steinkaret ved venstre bredd.  Da fotografiet ble tatt sto den stålplatekledde luka åpen.  Tømmerløpet ble, når dammen var i bruk, stengt med "nåler", plank som ble stukket motstrøms mot en damstokk på botnen av vassdraget.  Noen karer som deltok i Norsk fløtningsforenings ekskursjon i Flisa-vassdraget befant seg på dammen da fotografiet ble tatt. I bakgrunnen til venstre skimtes taket på bolighuset på bruket Haldammen.

Den dammen vi ser på fotografiet ble bygd i 1920-21.  Den gav mulighet for å regulere Halsjøen opptil to meter opp.  Dette gav muligheter for å magasinere opptil 12 millioner kubikkmeter vann, hvilket var viktig i et fløtingsvassdrag med få andre reservoarer av nevneverdig størrelse.

Fotografiet ble tatt under Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 27. september 1954.  Den solide murte skådammen var åpenbart en attraksjon ledelsen i Glomma Fellesfløtingsforening var stolte av, og ville vise fram til kollegene som deltok i ekskursjonen.

Da disse fotografiet ble tatt hadde Flisavassdraget en femdel av Glommas fløtingskvantum, gjennomsnittlig 225 000 kubikkmeter i året.  Av dette ble cirka 45 000 kubikkmeter fløtet fra Halsjøen og tverrelvene i den øvre delen av vassdraget.  Glomma fellesfløtingsforening hadde utført en rekke utbedrings- og forbyggingsarbeider i åra like etter krigen.  Effekten av dette var at fløtinga kunne gjennomføres i løpet av en seksukersperiode, mens en hadde brukt dobbelt så lang tid 50 år tidligere.  Dette var viktig, for Flisavassdraget var fattig på magasiner, og fløtingas effektivitet var derfor i betydelig grad avhengig av vårflommer med begrenset varighet.  "Elveforbedringsarbeidene" gav i tillegg til forkortet fløtingssesong også en økonomisk gunstig tilleggseffekt, nemlig at det hadde vært mulig å redusere bemanninga fra 200-300 til 70-80 mann i perioden mellom 1900 og 1950.  Flisavassdraget ble på 1950-tallet regnet som Glomma fellesfløtingsforenings best utbygde sidevassdrag.
    Photo: Folkestad, Martin / Anno Norsk skogmuseum

Haldammen i Våler, der vann fra Halsjøen løper over i Halåa, som er et av de viktige tilløpene til Flisa-vassdraget i Hedmark. Fotografiet er tatt fra vestsida mot dammen, like ov...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits