• Fra Sagfallet i det lille vassdraget Anda (uttales Ana) på Storsjøens østside i Ytre Rendalen.  Her renner elva bratt nedover gjennom et berglandskap før den 70-80 meter lavere når den nedenforliggende innsjøen like sør for bruket Andråstøa.  Øverst i dette fallet lå Andrå-gardenes oppgangssag.  Høsten 1963 ble denne saga, i sterkt forfallen tilstand, demontert og flyttet til det daværende Norsk Skogmuseum i Elverum. Fotografiet er tatt øverst i Sagfallet, omtrent der den øvre delen av saghuset må ha stått.  Vassrenna ned til underfallshjulet som drev anlegget må ha gått bratt nedover fra et tømmerfundament bak den lille grana helt til høyre i bildet.  En del råtne tømmerstokker som ligger i forgrunnen var antakelig komponenter fra saghuset som allerede tidlig i 1960-åra var så ødelagte at de ikke kunne brukes ved gjenoppføring av anlegget på museet.  Dette virket ble av den grunn forlatt på sagtomta.  På en liten haug på motsatt side av fallet, om lag midt i fotografiet, skimtes en liten inngravning i terrenget, hvor det later til å ha stått et kvernhus.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Sagfallet i det lille vassdraget Anda (uttales Ana) på Storsjøens østside i Ytre Rendalen. Her renner elva bratt nedover gjennom et berglandskap før den 70-80 meter lavere når...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits