• Flyfotografi av Statens skogfrøverk på Martodden ved Hamar, sett fra vest.  Fotografiet er tatt i anleggstida, muligens i 1952.  Frøverksbygget ble reist på den om lag 1000 kvadratmeter store kjelleren til det som mot slutten av 1. verdenskrig ble påbegynt som valseverkskomplekset til Hamar stålverk.  Denne bedriften gikk konkurs før anlegget var ferdigbygd.  Under krigen bygde de tyske okkupasjonsstyrkene et provisorisk trehus oppå kjelleren.  Etter at det gamle skogfrøverket på Tommelstads grunn (ved Ringgata) ble ødelagt av brann i 1946, flyttet Statens skogfrøverk hit.  Nybygget ble tegnet av arkitekt Bjarne Solbakken i samråd med frøverkslederen, Charles Delgobe Kohmann.  I tillegg til kjelleren besto det av tre fulle etasjer, samt en noe tilbaketrukket fjerdeetasje.  Inntil gavlen mot sør ble det reist en toetasjes fløy med boligrom for ansatte ved frøverket.  Fra starten av var det skogteknikerne Harald Pedersen og Jens Skaaret som bodde her med sine familier.  Da dette fotografiet ble tatt sto det fortsatt anleggsbrakker i furulunden ved anlegget, og grunnen rundt bygningen er preget av gravearbeid og bygningsavfall. Skogfrøverket på Martodden sto ferdig høsten 1953, og var da et av de største og mest moderne klenganleggene i verden.  Det var reist på et område som var regulert til industriformål, blant annet på grunn av nærheten til Dovrebanen.  Vi skimter traseene øverst til venstre i bildet, foran bygningen som er merket med firmanavnet Kivron.  Dette var en bedrift som produserte brannherdige bygningsplater.  Noe nærmere Skogfrøverket, fortsatt ved venstre bildekant, ligger Hamar sagbladfabrikk.  Ved jordet rett bak Skogfrøverket legges det tak på noe som skulle bli et lagerskur.  Det skogkledde området vest for Birkebeinervegen i forgrunnen har seinere fått ei blanding av bolig- og næringsunksjoner.
    Photo: Widerøes Flyveselskap A/S / Anno Norsk skogmuseum

Flyfotografi av Statens skogfrøverk på Martodden ved Hamar, sett fra vest. Fotografiet er tatt i anleggstida, muligens i 1952. Frøverksbygget ble reist på den om lag 1000 kvadrat...

På baksida av kopien er det påklistret en rosa lapp hvor det framgår at dette er fargenegativ nummer 716, og at ordren hadde nummer 90 946.