• Del av våningshus (endefløy) på eiendommen Hornkvern i Romedal i Hedmark.  Det dreier seg om en lang enetasjes bygning der ytterveggene, med unntak av en del laftekasser, er rappete.  På den ene sida av bygningen er det en ark på taket, som for øvrig har to skorsteinspiper.  Bygningen har krysspostvinduer og ei uoverbygd trapp opp til en hovedinngang på langveggen.  Den unge forstkandidaten Johan Gabriel Holst Nerdrum, som i 1882 ble ansatt som skogbrukslærer ved Jønsberg landbruksskole og bestyrer i Romedal allmenning, leide seg husrom på Hornkverna. I 1886 må han også ha leid lokaler i dette huset, hvor han innredet klengstue.  Nedrum markedsførte skogfrøet sitt på store utstillinger i Kristiania, Trondheim, Stockholm, Wien og Paris, og han høstet stor anerkjennelse for kvaliteten.  Han slet imidlertid med salget, og virksomheten ble derfor avviklet.  Nerdrum flyttet fra Romedal i 1890.  Dette fotografiet ble antakelig tatt i 1972.  Seinere skal bygningen være revet.
    Photo: Røed, Trygve / Anno Norsk skogmuseum

Del av våningshus (endefløy) på eiendommen Hornkvern i Romedal i Hedmark. Det dreier seg om en lang enetasjes bygning der ytterveggene, med unntak av en del laftekasser, er rappet...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits