• Fra frølageret i kjelleren på Skogfrøverkets nybygg på Hamar.  Bygget ble reist på fundamentene etter det som skulle blitt valseverkskomplekset til et prosjektert gigantstålverk på Hamar like etter 1. verdenskrig.  Da nybygget sto ferdig i 1953 var det reist et produksjonslokale med fire etasjer over denne kjelleren, og med et samlet golvareal på cirka 5000 kvadratmeter.  På fotografiet ser vi datidas frøbeholdere, som var store blikkanner med helletut og med håndtak, som både skulle være hendige under helling og bidra til at kannene kunne stables oppå hverandre.  Kannene skulle kunne lukkes hermetisk, og de skulle lagres i en kjølig kjeller.  På den måten kunne frøet holdes spiredyktig i mange år.  I forbindelse med et påbyggingsprosjekt i 1967 ble det bygd et nytt fryserom for skogfrøet, noe som bedret lagringsforholdene ytterligere.
    Photo: Normann, Carl Gustav / Anno Norsk skogmuseum

Fra frølageret i kjelleren på Skogfrøverkets nybygg på Hamar. Bygget ble reist på fundamentene etter det som skulle blitt valseverkskomplekset til et prosjektert gigantstålverk på...