• Skogfrøverket på Hamar, sett fra sør (fra Birkebeinervegen).  Bildet er tatt da anlegget var helt nytt, før arealene rundt bygningen fikk sin parkmessige utforming.  I forgrunnen nettinggjerdet som innhegnet den 9, 3 mål store tomta anlegget er reist på.  Anlegget ble bygd den om lag 1000 kvadratmeter store kjelleren til det som mot slutten av 1. verdenskrig ble påbegynt som valseverkskomplekset til Hamar stålverk.  Denne bedriften gikk konkurs før anlegget var ferdigbygd.  Under krigen bygde de tyske okkupasjonsstyrkene et provisorisk trehus oppå kjelleren.  Etter at det gamle skogfrøverket på Tommelstads grunn (ved Ringgata) ble ødelagt av brann i 1946, flyttet Statens skogfrøverk hit.  Nybygget ble tegnet av arkitekt Bjarne Solbakken i samråd med frøverkslederen, Charles Delgobe Kohmann.  I tillegg til kjelleren besto det av tre fulle etasjer, samt en noe tilbaketrukket fjerdeetasje.  Inntil gavlen mot sør ble det reist en toetasjes fløy med boligrom for ansatte ved frøverket.  Fra starten av var det skogteknikerne Harald Pedersen og Jens Skaaret som bodde her med sine familier.  Den lille bygningen til venstre for frøverksanlegget, men på samme tomt, er en trafostasjon. Da det nye skogfrøverket sto ferdig i 1953 var det et av de største og mest moderne klenganleggene i verden.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Skogfrøverket på Hamar, sett fra sør (fra Birkebeinervegen). Bildet er tatt da anlegget var helt nytt, før arealene rundt bygningen fikk sin parkmessige utforming. I forgrunnen n...