• Fjellandskap fra Jotunheimen.  Fotografiet er tatt fra et høgdedrag nord for Bessvatn.  Her sitter en ung mann med hatt på hodet og betrakter utsikten mot Besseggen på den motsatte sida av vatnet.  Den spisse bratte eggen mellom Bessvatnet og Gjende har vært et meget populært turmål siden norsk fjellturisme begynte å vokse fram mot slutten av 1800-tallet.  I dag er ruta over Besseggen en av de mest populære i Den norske Turistforening.
    Photo: Oppi, Eberhard B. / Anno Norsk skogmuseum

"Norge. Bessvand med Besseggen. Jotunheimen"

Bernhard B. Oppis kunstforlag produserte et svart-hvitt prospektkort med dette motivet. Forstkandidat Charles D. Kohmann mottok et slikt kort i 1931.