• Miljø- og leplanter i Alstahaug planteskole på Helgeland sommeren 2008.  I en situasjon med synkende etterspørsel og betydelig overkapasitet bestemte planteskolebestyrer Tore Frisli Hov seg for å satse på litt mer enn vanlige skogplanter.  Derfor ble det en viss produksjon av prydtrær.  Disse trærne leveres i lengder fra en halv opptil to meter.  Planteskolen ønsker nok helst å selge store partier til anleggsgartnere, Vegvesenet og andre storforbrukere, men en har også kunder som kommer og kjøper enkelttrær.  Produksjonen foregår, som vi ser, der hvor planteskolens gamle plastveksthus sto.  Plasten er borte, men bygningsskjellettet brukes til oppbinding av plantene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Miljø- og leplanter i Alstahaug planteskole på Helgeland sommeren 2008. I en situasjon med synkende etterspørsel og betydelig overkapasitet bestemte planteskolebestyrer Tore Frisl...