• Ugrassprøyting ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes, Hedmark.  I dette tilfellet utføres sprøytinga ved hjelp av traktor, en Ferguson-modell ("Gråtass").  Bak på det hydrauliske trepunkts redskapsfestet på traktoren er det montert ei diger tretønne, tilsynelatende med ei trakt på toppen.  Tønna inneholder sprøytevæske, sannsynligvis white spirit.  Fra denne beholderen føres sprøytevæska ut i et rør (sprøytebom) med bakovervendte sprøtedyser i regelmessig innbyrdes avstand.  På denne måten blir det mulig å fordele sprøytevæska noenlunde jevnt over et felt med 3-4 meters bredde.  Traktorføreren har lys skjorte og sixpencelue.  Han arbeider på et flatt jorde med sandjord, hvor det er opparbeidet lange, rette såsenger.  I bakgrunnen skimter vi et lite gardsbruk i skogkanten.

Den avbildete traktorsprøyta ble innkjøpt i 1949.  Fra da av ble det sprøytet white spirit over plantesengene ved Sønsterud skogskole tre ganger hver sommer.  Dette hadde god effekt på ugraset, og bidro til store innsparelser med tanke på manuell luking.

Fotografiet er hentet fra et kartotek som ble samlet av Waldemar Opsahl, som var statskonsulent for skogkultursektoren fra 1936 til sin død i 1954.  Arkivet ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum i Tore Fossums bestyrertid.  Opsahl har antakelig tatt de fleste av bildene i arkivet.  Materialet består av pappkort med opplimte kopier av svart-hvitt-fotografier.  Kortet med dette fotografiet på er merket "A. K. 78".  Under bildet er det påklistret en liten kvit papirstrimmel med påskriften:

"Ugrassprøyting. Sönsterud planteskole.  W. O. fot. "
    Photo: Opsahl, Waldemar / Anno Norsk skogmuseum

Ugrassprøyting ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes, Hedmark. I dette tilfellet utføres sprøytinga ved hjelp av traktor, en Ferguson-modell ("Gråtass"). Bak på det hydraulis...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits