• Plantesenger ved ikke navngitt planteskole, muligens Sønsterud i Åsnes, Hedmark.  Her ble det tidlig gjort forsøk med å lagre planter fra såsengene i et mørkt, kjølig og fuktig rom. Hensikten var å forsinke vekstprosessene (knoppskyting), og kunne forlenge prikle- eller omskolingssesongen.  En maskinskrevet tekst på en lapp under kartotekkortkopien av fotografiet kan tolkes som om de plantene som er priklet på venstre side av bildeflata ble tatt opp før knoppskyting og lagret en periode før utplanting, mens de som står til venstre ble tatt direkte fra såsenger til omskoling, men etter at de hadde begynt å skyte.  Vi aner at de førstnevnte plantene virker større og friskere enn de sistnevnte.

Fotografiet er hentet fra et kartotek som ble samlet av Waldemar Opsahl, som var statskonsulent for skogkultursektoren fra 1936 til sin død i 1954.  Arkivet ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum i Tore Fossums bestyrertid.  Opsahl har antakelig tatt de fleste av bildene i arkivet.  Materialet består av pappkort med opplimte kopier av svart-hvitt-fotografier.  Kortet med dette fotografiet på er merket "A. K. 39" og "(1125)".  Under bildet er det påklistret en liten kvit papirstrimmel med påskriften:

"Plantene tatt fra lager.  Er tatt tidlig opp og lagret i mørkt rum før de var begynt å skyte.  Sengene på siden er priklet med planter som er tatt like fra frøsengen etter at de var begynt å skyte.  W. O. fot. 1946. "
    Photo: Opsahl, Waldemar / Anno Norsk skogmuseum

«2/2 gran. Plantene er tatt fra lager og er tatt tidlig opp, og lagret i mørkt rum før de var begynt å skyte ...»