• Strekking av dekkmateriale over plantesenger ved skogplanteskolen på Sønsterud i Åsnes, Hedmark, slik det foregikk i 1940.  Ved enden av feltet med såsenger er det slått ned ei rekke med skråttstilte pæler i bakken.  Bak disse pælene ligger det rajer, som de gråkvite dukene som skulle dekke såsengene ble bundet fast.  For å hindre at dekkmaterialet ble liggende nedpå såsengene til skade for oppkommende kimplanter, ble duken holdt oppe av horisontale lekter, som var spikret fast til pæler i gangarealene mellom sengene.  Da dette fotografiet ble tatt samarbeidet tre karer om å få dekkduken på plass.  Duken strekkes over ei planteseng som ligger parallelt med og like inntil en av lagerhallene på Sønsterud.  Vi ser også hvordan feltet for øvrig er gjort klart (med tverrgående lekter) for strekking av liknende dekkmateriale over resten av feltet med såsenger.

Fotografiet er hentet fra et kartotek som ble samlet av Waldemar Opsahl, som var statskonsulent for skogkultursektoren fra 1936 til sin død i 1954.  Arkivet ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum i Tore Fossums bestyrertid.  Opsahl har antakelig tatt de fleste av bildene i arkivet.  Materialet består av pappkort med opplimte kopier av svart-hvitt-fotografier.  Kortet med dette fotografiet på er merket "A. K. 15" og "(791)".  En pålimt gul lapp har følgende tekst:

"Sønsterud Planteskole. Dekking av såsenger.  W. O. fot. 1940. "
    Photo: Opsahl, Waldemar / Anno Norsk skogmuseum

«Sønsterud Planteskole. Dekking av såsenger.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits