• Torgrim Mork med fløterhake på tømmerbuntene på Hjellevannet, ved den såkalte Damfossen.  Her ble tømmeret, som var fløtet fra Notodden gjennom Løveid sluser og nedover, lagt mot land i påvente av at en kollega fra Skiensvassdragets fellesfløtingsforening skulle komme med en mindre båt kom for å hente det til slusing.  Slusetømmeret ble "satt inn" i Skien sluse i kortere lenker.  Derfra fløt de nedover Bryggevannet et stykke til de nådde tømmermottaket på papirfabrikken Union.  I fronten ses baugspissen på slepebåten Triset, og vi aner at båten ble brukt til å dytte lenkene med tømmerbunter mot hverandre slik at virket ble komprimert og ikke var til sjenanse for annen båttrafikk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Torgrim Mork med fløterhake på tømmerbuntene på Hjellevannet, ved den såkalte Damfossen. Her ble tømmeret, som var fløtet fra Notodden gjennom Løveid sluser og nedover, lagt mot l...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits