• Akterenden på slepebåten Triset og et etterhengt tømmerslep i Farelva, den nedre delen av Skiensvassdraget, strekningen mellom Løveid sluser og Hjellevannet i Skien.  Da dette fotografiet ble tatt befant slepet seg under den såkalte Elstrømbrua.  I forgrunnen ser vi hvordan slepet er forankret i båtens slepekrok med et blått nylontau, som i sin tur er skjøtt sammen med en vaier.  Poenget var at slepet skulle få en hensiktsmessig distanse til propellvannet fra båten.  Her er det to lenker som hver består av 20 bunter eller billass som slepes.  Større kunne ikke slepene være på grunn av det til dels trange farvannet like nedenfor Løveid sluser.

Elstrømrua er en betongkonstruksjon som ble oppført i slutten av 1970-åra, etter en langvarig diskusjon om en ny vegforbindelse på tvers av vassdraget for innfartsvegen til Skien fra vest.  Et av de tidligere forslagene til slik bruløsning ville berørt Skiensvassdragets Fellesfløtningsforenings eiendom ved Hjellevannet. Plasseringa ved Elstrøm var langt mindre problematisk for denne virksomheten.  Både Fellesfløtningsforeningen og Tinfos Jernverk, som drev nyttetransport på det kanaliserte vassdraget, var imidertid opptatt av at den nye brua ikke måtte skape problemer for sleping av tømmer eller prammer med nyttelast.  Fellesfløtningsforeningens slepebåter hadde en mastehøyde på 10 meter, og når rambukken som ble brukt til pæling skulle fraktes oppover eller nedover vassdraget raget den 13 meter over vannspeilet.  Talsmennene for fløtinga gikk derfor inn for at den frie høyden under nybrua måtte bli på 16 meter.  De var også opptatt av at avstanden mellom brupilarene måtte bli stor, gjerne 45 meter.  Videre ble det framsatt krav om at pilarene måtte avfendres mot land, slik at ikke tømmerslepene ikke skulle hekte seg fast her.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforenings holdning til bruprosjektet oppsummeres i følgende sitat fra styreprotokollen fra møte 23. november 1973: «Det må tas sikte på at forholdene for færsel med store tømmerslep forbi brustedet ikke må bli verre enn tidligere.  Skulle likevel skader oppstå på tømmerslep eller båt, eller det skulle bli nødvendig å redusere slepene, forutsettes det at Vegvesenet erstatter skader og tap.» Planene fra 1973 ble noe justerte i 1978, før bygginga av brua ble igangsatt.

Slepebåten Triset ble bygd i Nederland i 1983.  Den første norske eieren var selskapet Norsk Polarbefraktning.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening kjøpte båten da den var ti år gammel, som en erstatning for slepebåten Einar Senior, som hadde vist seg dårlig egnet for drift i islagte farvann.  Det var Fellesfløtningsforeningen som gav båten navnet Triset, etter en lokalitet ved innsjøen Bandak.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Akterenden på slepebåten Triset og et etterhengt tømmerslep i Farelva, den nedre delen av Skiensvassdraget, strekningen mellom Løveid sluser og Hjellevannet i Skien. Da dette foto...