• Akterenden på slepebåten Triset og et etterhengt tømmerslep i Farelva (den nedre delen av Skiensvassdraget, på strekningen mellom Løveid og Hjellevannet ved Skien), under den såkalte Elstrømbrua, en armert betongkonstruksjon som ble bygd i slutten av 1970-åra.  I forgrunnen ser vi hvordan slepet er forankret i båtens slepekrok med et blått nylontau, som i sin tur er skjøtt sammen med en vaier.  Poenget var at slepet skulle få en hensiktsmessig distanse til propellvannet fra båten.  Her er det to lenker som hver består av 20 bunter eller billass som slepes.  Større kunne ikke slepene være på grunn av det til dels trange farvannet like nedenfor Løveid sluser.

Slepebåten Triset ble bygd i Nederland i 1983.  Den første norske eieren var selskapet Norsk Polarbefraktning.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening kjøpte båten da den var ti år gammel, som en erstatning for slepebåten Einar Senior, som hadde vist seg dårlig egnet for drift i islagte farvann.  Det var Fellesfløtningsforeningen som gav båten navnet Triset, etter en lokalitet ved innsjøen Bandak.  Navnevalget var nok også en hyllest til grunneieren på Triset, da nylig avdøde Bent Bakke, som var skogeierrepresentant i styret fra Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening fra 1974 til 1989.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Akterenden på slepebåten Triset og et etterhengt tømmerslep i Farelva (den nedre delen av Skiensvassdraget, på strekningen mellom Løveid og Hjellevannet ved Skien), under den såkal...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits