• Tømmerslep i den nedre delen av Skiensvassdraget, på strekningen mellom Løveid og Skien, like nedenfor et sted som ble kalt Smettet.  Fotografiet er tatt fra akterenden av slepebåten Triset mot slepet.  I forgrunnen ser vi hvordan slepet er forankret en vaier, som igjen er forlenget med et blått nylontau, slik at slepet skal få en hensiktsmessig distanse til propellvannet fra båten.  Her er det to lenker som hver består av 20 bunter eller billass som slepes.  Større kunne ikke slepene være på grunn av det til dels trange farvannet like nedenfor Løveid sluser.  I forgrunnen noe av akterdekket på slepebåten Triset.  Dette fartøyet ble bygd i Nederland i 1983.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening kjøpte båten ti år seinere, og gav den navnet Triset etter en eiendom i Lårdal der organisasjonen hadde utislagsplass for tømmer og der den da nylig avdøde grunneieren Bent Bakke hadde vært skogeierrepresentant i Fellesfløtningsforeningens styre fra 1974 til 1989.  Triset hadde 365 hestekrefters motor og viste seg som et velegnet fartøy for tømmersleping.  Virksomheten pågikk til vinteren 2006.  Skiensvassdraget var det siste vassdraget i Norge som hadde kommersiell tømmerfløting, de siste åra utelukkende med sleping av buntet tømmer på kanalisert vassdrag.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tømmerslep i den nedre delen av Skiensvassdraget, på strekningen mellom Løveid og Skien, like nedenfor et sted som ble kalt Smettet. Fotografiet er tatt fra akterenden av slepebåt...