• Portrett av industrilederen Thorry Kiær, som var formann i De norske Papirfabrikanters Forening fra 1937 til 1938.  Kiær er iført grå dressjakke med et smårutete lommetørkle i brystlomma.  Under jakka har han vest, kvit skjorte og svart slips. Da fotografiet ble tatt hadde Mørch mørkt hår med antydning til krøkker som var greid mot høyre.  Ansiktet var preget av at han var en slank mann.

Thorry Kiær var født inn i en familie som hadde store skogeiendommer på Østlandet og i Trøndelag, og som også eide flere industribedrifter som videreforedlet råstoff fra skogene.  Kiær tok ingeniørutdanning ved Dresden Technishe Hochschule i 1915.  To år seinere ble han administrerende direktør for A/S Dubrowka, et trelastselskap ved St. Petersburg som Kiær-familien hadde store eierinteresser i.  Etter at denne virksomheten ble nasjonalisert flyttet Kiær tilbake til Norge, der han arbeidet med familiens industribedrifter, særlig Ranheim Papirfabrikk, sagbruksselskapet Van Severen og Tegefors Verk i Jämtland.  I 1938 flyttet han fra Ranheim til for å bli leder for Orkla Grube AB på Løkken, som da tilhørte den svenske Wallenberg-familien, og var den ledende produsenten av svovel- og kobberkis i Norge.  Kiær var Orkla-direktør fram til 1958.  Engasjementet for Ranheim Papirfabrikk ble videreført gjennom et verv som styreleder i perioden 1938-1965.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«THORRY KIÆR Formann 22. juni 1937 - 26. juni 1938»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits