• Portrett av Christian Vig, som var formann i De norske Papirfabrikanters Forening i 1920-21.  Portrettet er tatt i studio mot lys bakgrunn.  Vig er iført gråsvart dressjakke og kvit skjorte med svart slips. Han har kortklipt, grått hår som ligger strøket mot høyre og han har bart og hakeskjegg.

Christian Vig var sønn av industrimannen August Johansen Vig (se SJF-F. 000569). Faren drev føst mølle og mekanisk verksted i Båstad i Trøgstad i Østfold.  Derfra flyttet han den mekaniske virksomheten til Bønsdalen på Eidsvoll i Akershus, hvor han etter hvert ble medarbeider ved en papirfabrikk to sambygdinger, brødrene Carl og Hartvig Bache-Wiig ledet.  Seinere var han blant annet leder for Akerselvens Papirfabrikker (Bentse Brug).  Som sønn fulgte Christian med i farens virke, og ble interessert i papirproduksjon.  Etter handelsgymnas tok han den tekniske fagskolen i Horten og ble derpå ansatt som praktikant ved Skotfos Brug i Skien.  Han arbeidet også ved Union Bruk.  I disse to bedriftene gikk Christian Vig gradene fra praktikant til assistentingeniør, papirmester og driftsingeniør.  Fra 1912 ble han overingeniør for alle fabrikkene i Union-konsernet, og i 1916 fikk han tittelen teknisk direktør.  I 1919 ble Christian Vig ansatt som direktør ved Hunsfos Fabrikker i Vennesla, der for øvrig faren hans hadde hatt den samme stillingen i perioden 1897-1913.  Vig var blant stifterne av Papirindustriens tekniske forening og Norsk Dampkjelforening, og han engasjerte seg i styrene i De norske Papirfabrikanters Forening og Norges Industriforbund.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Chr. Vig. Formann. 12. mars 1920 - 11. mars 1921»