• Elvelandskap ved Forsjordia (eller «Forsjordevja» som det står i eldre dokumenter) i Vefsnadalføret på Helgeland.  Fotografiet er tatt fra en fjellknaus ned mot elveløpet.  Etter å ha rundet den nevnte fjellkausen renner elva ut i et forholdsvis stort, stilleflytetnde basseng (Forsjordia).  Derfra går den forbi ei øy og videre nordover i en nokså slak kurve.  På bakkekammen til venstre i bildet ser vi Stigmo-gardene og bak dem ligger Kvalfors skog.  Dette var en av de skogene Nes Trælastbrug A/S eide, og den var regnet for en av de beste i regionen.  Den var bestokket med storvokst gran, høy og rettvokst, og dermed attraktiv som skurtømmer.  Vekstforholdene i liene ble karakterisert som meget gode, bare trærne ikke fikk stå for tett.  Også driftsforholdene ble karakterisert som gode.  Det var kort veg til fløtingsvassdraget Vefsna, og det var opparbeidd to driftsveger fra den øvre delen av lia ned til elva.  Dette ble trukket fram som viktige kvaliteter nettopp i 1918, da dette fotografiet ble tatt, fordi aksjonærene i Nes Trælastbrug A/S da gjorde et framstøt for å få solgt bruket og med betydelige skogeiendommer til staten.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nes Trælastbruks eiendommer. Utsikt fra Forsjordevjen - utover. Tilv. Kvalfors skog og plassene Stigmoen(?)"