• Fire skiløpere og en hund, fotografert i et slakt dalføre med bjørkeskog omgitt av snaufjell.  Fotografiet er tatt i Graddisdalen på nordsida av Saltfjellsplatået, ikke langt fra svenskegrensa. Området ligger 7-800 meter over havet.  Skiløperne var antakelig skogfunksjonærer på befaring.  Den fremste av dem later for øvrig til å ha hatt med seg et jaktgevær.  Stubben i forgrunnen vakte åpenbart skogfunksjonærenes interesse.  Den fortalte dem at det hadde vokst ei diger furu der, og kullspor tydet på at treet var blitt offer for en skogbrann.  Ut fra dette sluttet de at det tidligere hadde vokst furu i ei sone der det på dette tidspunktet bare var bjørkeskog, altså at tregrensa var synkende.  Denne oppfatningen ble styrket da de så et lite bjørkebestand i lia på motstående side av den lille dalen, høyt over den lille bjørkeskogen de gikk på ski i.  I teksten på den statlige skogetatens kartotekkort for dette motivet er dette uttrykt slik:

«Fra Saltdalen Statsskoger.  Utdigt fra øverste Graddisaas mot Litlfjeldet.  I Forgr. Furustubbe efter Skogbrand.  Hele Fjeldsiden snaubrændt.  Man ser tilh. oppe i Lien langt over den nuværende tilsyneladende Trægrænse en Bjerkeskogpull.»
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Fire skiløpere og en hund, fotografert i et slakt dalføre med bjørkeskog omgitt av snaufjell. Fotografiet er tatt i Graddisdalen på nordsida av Saltfjellsplatået, ikke langt fra s...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits