• Fra gardstunet på eiendommen Hattfjelldal i bygda med samme navn på indre Helgeland.  Fotografiet ble tatt en vinterdag i 1910 fra en posisjon der vi ser hjørnene av våningshusa på garden til venstre i bildet og noen av driftsbygningene til høyre.  I tunet sto det en slede med oppakning, men uten forspent trekkdyr.  Ved siden av sto en ung gutt på en varestabel.  Ellers i gardstunet ser vi både tønner, kasser og sleder.  Bakenfor skimter vi stedets kvitmalte trekirke (bygd 1868, vigslet 1869), og et par andre gardstun, hvorav det ene skal være Prestegården.  Innmarksarealene omkranses av Prestegårdsskogen.

Fotografiet er tatt ti år etter at staten kjøpte «Engelskbrukets» (The North of Europe Land and Mining Co. Ltd.) eiensdommer i Hattfjelldal.  Med i handelen fulgte 99 leilendingsbruk.  Prestegarden og eiendommen Nyborg var de eneste jordbruksenhetene i Hattfjelldal som ikke hadde tilhørt det engelske selskapet.  Se kort historikk under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Hatfjelldal statsskoger. Utsikt fra Hatfjelldalsgården mot prestegården og kirken.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits