• Skogplanting med elever fra Lakselv skoleinternat i Kistrand i Porsanger kommune i Finnmark.  Fotografiet viser ei elevgruppe - overveiende gutter i barneskolealder - som planter treplanter på ei flate.  Guttene sitter på knærne og pakker jord omkring røttene på barrotplantene.  Ungene arbeider på rekke.  I mellomgrunnen, litt bak gutterekka, står en mann og hakker opp plantehull.  I bakgrunnen et grasbevokst slettelandskap med et gardsbruk.  Bakenfor dette igjen et høydedrag med furuskog, og bakerst til venstre skimtes et par fjell.

De unge skogplanterne skal ha vært elevene til Salomon Nilsen [i noen sammenhenger også stavet Salomon Nielsen].  Han levde fra 1859 til 1916, og var både gardbruker, folkeskolelærer, poståpner og kirkesanger i Lakselv.  Han var dessuten en habil fiolonist og en ivrig jeger.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Lakselv internat i Kistrand. Træplantning ved kirkesanger Nilsen."

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits