Østfold i krig 1939 - 1945

article image
Photographer: Foto: Øyvind Andersen / Østfoldmuseene

I dette undervisningstilbudet lærer elevene om andre verdenskrig ved at vi ser nærmere på hvordan krigen påvirket livet i Østfold.

Maximum attendees

30

Place

Fredrikstad Museum, Tøihusgaten, Gamlebyen, 1632 Fredrikstad, Norge se kart

Duration

60 min

Time period

September – juni

Cost

Free

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 8. - 10. trinn: Samfunnsfag (SAF01-04)
  • vg3: Historie (HIS01-03)

Samfunnsfag (SAF01-04)

grades 8 - 10

  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk

Historie (HIS01-03)

VG3

  • reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
  • gjøre rede for tanker og ideologier som har ligget til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstiden til i dag og vurdere betydningen av disse for menneskers muligheter til demokratisk deltakelse
  • analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
  • utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i
  • reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
  • utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
  • beskrive bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter på 1900-tallet og reflektere over om fredsslutningene bidro til å skape fred og forsoning

Show competency goals

Foto: Kjartan Abel Nilsen / Østfoldmuseene

Lær om Østfold under andre verdenskrig

I utstillingen "Østfold i krig 1939-45 - Operasjon Polar Bear" inviterer vi deg til å bli med tilbake til andre verdenskrig, til en tid da Norge var okkupert av Tyskland. Utstillingen byr på en interaktiv opplevelse av hvordan andre verdenskrig påvirket livet i Østfold.

I dette undervisningstilbudet lærer elevene om sentrale temaer som angrepet på Norge, okkupasjonen, Holocaust, motstandskamp og hverdagsliv under krigen. Vår pedagog tar dere gjennom en utstilling der historien om andre verdenskrig i Østfold fortelles ved hjelp av unike gjenstander, foto og dokumenter fra krigen.

På en spennende måte presenterer utstillingen personhistorier som viser hvordan mennesker tok valg om å forsvare og frigjøre landet. Med bruk av moderne formidlingsteknologi og utstillingsdesign blir man trukket med inn i historiefortellingene på måte som engasjerer elevene.

Sentrale temaer i undervisningstilbudet

article image
Photographer: Foto: Kjartan Abel Nilsen / Østfoldmuseene

Angrepet 8.–9. april 1940

Norge var av interesse for begge parter i krigen. Den som kontrollerte kystlinjen ville også ha fordeler i sjøkrigen i Nord-Atlanteren. Samtidig ville en okkupasjon av landet gi tilgang til viktige naturressurser til krigsindustrien, og da særlig tilgang til svensk jernmalm via Narvik. Tredje april drar de første skipene fra Tyskland med Norge som mål. I Oslofjorden og Østfold fikk vaktbåten Pol 3 og Rauøy fort den første kontakten med invasjonsstyrkene kvelden 8. april og skudd ble avfyrt. Innen 12. april var Fredrikstad og Østfoldbyene under tysk kontroll, men det skulle ta 63 dager å ta hele landet.

Nasjonal Samling og Nyordningen

Fra å være et ubetydelig politisk parti ble Vidkun Quisling og hans parti, Nasjonal Samling, nå en maktfaktor i Norge. Det norske samfunnet skulle endres etter nazistiske idealer. Propaganda ble et viktig redskap i forsøket på å påvirke nordmenns holdninger. Harald Damsleth fra Fredrikstad ble en av Quislings fremste propagandategnere. Forsøket på å nazifisere landet slo feil, og resulterte i en omfattende sivil og militær motstandskamp.

Okkupasjon og motstandskamp

Okkupasjonen av Norge ble mer og mer brutal. Strenge straffer ble gitt til kvinner og menn som deltok i motstandskampen. Fengsling, konsentrasjonsleirer og henrettelser var risikoen for å gjøre motstand. Krigen gikk dårlig for tyskerne på flere av frontene, og særlig etter nederlaget ved Stalingrad vinteren 1942. Norge var stadig okkupert av 360 000 kampklare tyske soldater. I krigens siste fase ble flere militære motstandsoperasjoner iverksatt i Østfold.

Operasjon Polar Bear

Fenrik Inge Steensland fikk i oppdrag av norske myndigheter i London å lede Operasjon Polar Bear VI East i Østfold. Operasjonen hadde som mål å forhindre at tyskerne ødela norske havner. De allierte planla for en alliert invasjon, hvis tyske militære i Norge ikke aksepterte en tysk kapitulasjon. Inge Steensland fikk hjelp av lokale motstandsmenn i Milorg til å iverksette flere operasjoner. Den mest kjente er slepebåtaksjonen hvor elleve slepebåter i Fredrikstad og en bergingsbåt i Moss ble kapret og fraktet over til Sverige uten å bli oppdaget. Dette var en av de største antisabotasjeoperasjonene gjennomført under hele okkupasjonstiden i Norge.

Foto: Øyvind Andersen / Østfoldmuseene
Foto: Kjartan Abel Nilsen / Østfoldmuseene

Order form

More school experiences

School
Card Image

Feyer & Fayancemysteriet

Dalane Folkemuseum

Samfunnsfag Kunst og håndverk grades 3 - 4
School
Card Image

Sau i Dalane

Dalane Folkemuseum

Kunst og håndverk Samfunnsfag grades 5 - 7
School
Card Image

Museumsbuss: Berekraftig reiseliv

Norsk Reiselivsmuseum

Samfunnsfag Norsk Samfunnskunnskap grades 8 - 10 VG1 VG2 + 1 more grades

Share to