Share to
Måker er kjent som en av de mest hetsede dyregruppene i Norge, men visste du at 5 av landets 7 arter er på rødlisten over truede arter? I dette feltbaserte opplegget vil elevene lære om måkenes egenart og trusler, observere 2 arter av måker på reir eller med unger, og forhåpentligvis vokse på seg litt måkekjærlighet i mellomtiden.
Maximum attendees
En skoleklasse
Duration
2-3 timer
Time period
30. mai - 5. juni 2025 (hekketid for måkene)
Competency goals
- 5. - 7. trinn: Naturfag (NAT01-04)
- 8. - 10. trinn: Naturfag (NAT01-04)
Måkekoloniene i Rødenessjøen
På to holmer i Rødenessjøen i nærheten av Tangen på Ørje, etablerer det seg hver vår kolonier av hettemåke og fiskemåke (bilde 1a-c). Antallet hekkende fugl på disse holmene har de siste årene vist en positiv utvikling, noe som er svært gledelig siden begge artene er på Norges rødliste over truede arter i katogoriene kritisk truet (hettemåke) og sårbar (fiskemåke). Forklaringen på den positive bestandsutviklingen i dette nærmiljøet er sammensatt, men kan settes i sammenheng med at det for noen år siden ble avdekket miljøkriminalitet mot koloniene. På grunn av den nære beliggenheten til Ørje sentrum og det populære rekreasjonsområdet Tangen, er måkene i koloniene her utsatt for forstyrrelser og hets, og dette undervisningsoppleggets hovedmål er derfor å spre kunnskap om og kjærlighet for denne sårbare gruppen i det lokale artsmangfoldet.
Undervisningsopplegget
Opplegget gjennomføres i klasserommet til Kanalmuseet (Ørje brug) og ved Tangen friluftsområde (5 min. gange), og består av tre deler:
1) Presentasjon av måkefuglenes egenart, de 7 måkeartene som hekker i Norge og truslene som måkene står overfor lokalt, nasjonalt og internasjonalt. 2) Observasjon og innsamling av bestandsdata på de hekkende måkene ved Tangen. Elevene deles her i 4-5 grupper med et par kikkerter til utlån i hver gruppe (Bilde 2 a-c). 3) Gjennomgang av innsamlede data, diskusjon om metode og usikkerhet i resultater, og oppsummering av dagens innsikter.
Gjennomføringsperioden for dette opplegget er lagt i det tidsrommet da måkeungene nylig har begynt å klekke, og det er derfor stor sannsynlighet for at elevene får se både måkeunger og måker liggende på reir.
For- og etterarbeid
For å få mest utbytte av opplegget er det anbefalt og tilrettelagt for at det gjøres:
-
Forarbeid om Norges rødliste over truede arter og de gjeldene kategoriene og kriteriene knyttet til denne.
-
Etterarbeid hvor elevene skriver et tenkt intervju/portrett av en truet fugleart i Norge.