Skjulte skatter

article image
Photographer: Dean Hainovitz

Hva: Elevene blir kjent med de forskjellige gravskikkene som ble brukt i Borreparken og hva gravskikkene kan lære oss om menneskene som bodde på Borre.

Hvordan: I dette opplegget vil gruppen få utforske både utstillingen «Hauger, Haller, Hav» og de unike Borrehaugene. Hvilke skatter har blitt funnet og hvilke ligger fortsatt skjult? Elevene leter etter ledetråder for å finne den endelige skatten. I løpet av opplegget blir elevene også kjent med eliten som har vært gravlagt på Borre og hvilke gravskikk som fantes før og under vikingtiden.

Hvor: Utstillingen og Borreparken

Obs! Deler foregår ute.

I de tilfeller det ikke er praktisk mulig å gjennomfør opplegget ute gjennomføres opplegget i Borreparken digitalt i konferansesalen. Formidler avgjør i samråd med lærer om opplegget ute kan gjennomføres.

Praktisk info: Oppmøte ved Midgard vikingsenter

Maximum attendees

30 elever

Place

Midgard vikingsenter, Birkelyveien, Borre, Norge se kart

Duration

1,5 timer

Time period

august-juni

Cost

3100

Other info

Skole og barnehager i Vestfold fylke får gratis opplegg hos oss. Gjelder opptil en skoleklasse fra samme skole for et skoleopplegg per dag.

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 1. - 2. trinn: Samfunnsfag (SAF01-04)
  • 3. - 4. trinn: Kroppsøving (KRO01-05) and Samfunnsfag (SAF01-04)
  • 5. - 7. trinn: Kroppsøving (KRO01-05), Samfunnsfag (SAF01-04) and Norsk (NOR01-06)
  • 8. - 10. trinn: Friluftsliv (NMF01-02), Ideer og praktisk forskning (FIP01-02), Samfunnsfag (SAF01-04) and Kulturarv (LKA01-02)
  • vg1: Norsk (NOR01-06)
  • vg2: Historie og filosofi (HIF01-03) and Historie (HIS01-03)
  • vg3: Historie (HIS01-03)

Samfunnsfag (SAF01-04)

grades 1 - 2

  • utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
  • samtale om korleis ulike kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglege spørsmål
  • reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val

grades 3 - 4

  • utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla
  • beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap
  • utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag

grades 5 - 7

  • utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster
  • reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte

grades 8 - 10

  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk

Kroppsøving (KRO01-05)

grades 3 - 4

  • lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng

grades 5 - 7

  • bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø

Norsk (NOR01-06)

grades 5 - 7

  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
  • bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen

VG1

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

Friluftsliv (NMF01-02)

grades 8 - 10

  • forstå og bruke teknikker knyttet til kart og kompass, bålfyring, knuter, førstehjelp og redskaper

Ideer og praktisk forskning (FIP01-02)

grades 8 - 10

  • utforske og drøfte egne og andres ideer og problemstillinger, og formulere spørsmål og hypoteser som grunnlag for videre undersøkelser

Kulturarv (LKA01-02)

grades 8 - 10

  • utforske og formidle korleis materiell og immateriell kulturarv utviklar seg i samspel med, og er ein del av, eit moderne, mangfaldig samfunn
  • beskrive korleis kulturarv kan vere ein identitetsmarkør, og reflektere over korleis dette kan komme til uttrykk i ulike grupper i samfunnet

Historie og filosofi (HIF01-03)

VG2

  • gjøre rede for hvordan intensjon, ståsted og perspektiv preger historieframstillinger, og drøfte hvordan ulike framstillinger og bruk av fortiden kan virke frigjørende eller undertrykkende på individ og samfunn.
  • gjøre rede for og drøfte kontinuitet og endring i maktstrukturer, frihetsbetingelser og statsdanning i ulike historiske perioder fra antikken til moderne tid og reflektere over forståelsen av makt, frihet og demokrati
  • utforske forholdet mellom miljø og ressursbruk i et historisk perspektiv og reflektere over ulike oppfatninger om forholdet mellom mennesker, dyr og natur
  • gjøre rede for hvordan historiebevissthet formes og endres ved å vise hvordan vår samtidsforståelse preger våre fortolkninger av fortiden og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av vår forståelse av oss selv
  • utforske sammenhenger mellom teknologiske, økonomiske og vitenskapelige endringer og vurdere betydningen disse endringene kan ha hatt for samfunnsstrukturer og menneskers livsvilkår og virkelighetsoppfatning

Historie (HIS01-03)

VG2

  • reflektere over hvorfor historikere deler inn fortiden i perioder og vurdere hvordan vi kan periodisere fortiden på grunnlag av ulike kriterier
  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
  • beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre
  • utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker

VG3

  • sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
  • drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull
  • reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden

Show competency goals

More school experiences

School
Card Image

Sau i Dalane

Dalane Folkemuseum

Kunst og håndverk Samfunnsfag grades 5 - 7
School
Card Image

Feyer & Fayancemysteriet

Dalane Folkemuseum

Samfunnsfag Kunst og håndverk grades 3 - 4
School
Card Image

Porteføljeindustrien i Halden

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7

Share to