Mysteriet Marta

article image

Året er 1626. Vi befinner oss i den lille bygda Litladal på Vestlandet. 17-åringen Marta er bygdens solskinnspike. Siden hun var 12 år har hun vært trolovet med Torjus, storbonden Truls’ sønn. Om nøyaktig en måned står bryllupet og storgårdene Soleng og Stautland slås sammen. Marta har nå vært forsvunnet i tre dager. Hva har skjedd med Marta?

«Mysteriet Marta» er et dramaforløp som utspiller seg i det gamle bondesamfunnet i Norge. Gjennom forståelse for en annen tid, gjennom spill, forhandlinger og møter med ulike rollefigurer, skal elevene løse mysteriet om hva som har skjedd med den savnede 17-åringen. Elevene må forholde seg til problemstillinger knyttet til kjærlighet og forelskelse, selvmord, lover og regler, trolldom, religion og folketro.

Dramaforløpet skaper en veksling mellom innlevelse og undersøkelse, spill mellom deltagerne, forhandlinger og refleksjoner. Dramaforløpets tema og metode er hentet fra læreplanene i fagene KRLE, naturfag, samfunnsfag og historie (VGS), og er en morsom og annerledes innfallsvinkel til hvordan mennesker levde i Norge på 1600-tallet.

Maximum attendees

30

Place

Bergen, Norge se kart

Duration

2 timer

Time period

September - mai

Cost

Free

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • vg1: Musikk, dans og drama (MDD01-02), Teaterensemble (MDD06-02) and Norsk (NOR01-06)
  • vg2: Historie (HIS01-03)
  • vg3: Historie (HIS01-03)

Musikk, dans og drama (MDD01-02)

VG1

  • utforske, utøve og formidle tverrkunstneriske uttrykk og ta ansvar for felles prosesser og framføringer
  • utforske teksformidling, lydlek og sang i utøving, og reflektere over stemmens muligheter

Norsk (NOR01-06)

VG1

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

Teaterensemble (MDD06-02)

VG1

  • delta i samspill og samhandling i teaterarbeid ved å gi innspill til andre og ta i mot og vurdere innspill på eget arbeid

Historie (HIS01-03)

VG2

  • presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
  • beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre
  • utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker

VG3

  • utforske fortiden ved å formulere problemstillinger, finne, vurdere og bruke ulikt materiale og presentere egne slutninger
  • sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
  • utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i
  • presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsakene til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
  • utforske en persons handlingsrom og valgmuligheter i en konfliktsituasjon og vurdere konsekvenser av valgene personen har tatt
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
  • utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
  • beskrive religionens plass i samfunnet fra middelalderen til vår tid, og vurdere hvilken betydning den har hatt for hvordan mennesker har oppfattet seg selv og andre
  • vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
  • beskrive samfunnsendringer fra antikken til tidlig nytid og vurdere betydningen for fordeling og legitimering av makt og menneskers muligheter til demokratisk deltakelse
  • reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden

Show competency goals

More school experiences

School
Card Image

Porteføljeindustrien i Halden

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School
Card Image

I gamle dagar

Museumssenteret i Hordaland

Musikk Norsk Samfunnsfag grades 1 - 2 grades 3 - 4
School
Card Image

Museumsbuss: Ungdom og identitet

De Heibergske Samlinger - Sogn Folkemuseum

Samfunnsfag grades 8 - 10

Share to