I TV-studio fikk de også tid til å puste ut med å sende 40 minutter med forhåndsproduserte innslag under vignetten «Fra jordisk til sfærisk mystikk?». Fire mannlige kunstnere og filosofer fikk reflektere rundt månelandingens betydning for kunsten og menneskets selvrefleksjon og erkjennelse. De hadde ingen særlig tro på det, kort fortalt. Jazzmusiker, komponist og sosiolog Arild Boman var kanskje den mest oppglødde, mens maler Jacob Weidemann og komponist Harald Sæverud syntes hele månelandingen var noe tull. Arild Haaland likte teknologi og tanken på å reise til månen. Han så på det som underholdning. Dyr underholdning. Han skulle gjerne dratt selv, men mente samtidig at det eneste man ville lære var hvor dårlig man hadde tatt vare på jorda, og at man hadde sølt bort 130 milliarder på det i stedet for å bruke dem til å rette opp ting på Jorda. Dette var et ikke uvanlig perspektiv i samtiden, ikke bare her hjemme eller i et radikalisert Europa, men også I USA.
Den kjente bergensfilosofen, paradoksjegeren og perspektivvenderen Arlid Haaland var fascinert av teknologi. Strømpestrikkemaskinen er en fenomenal oppfinnelse, eller den elektriske skrivemaskinen, mente han. Og antydet dermed at måneraketten ikke var så spesiell annet enn i skala. Måneferdens tall og størrelser, hastighet og avstand, var imponerende nok, men selv om man pakket mennesket som en pakke i denne voldsomme emballasjen, så endret det ikke noen ting i mennesket. "Mine problemer er de samme uansett hvor jeg drar," mente Haaland. Derimot mente han at reiser til Månen, eller solen, Andromeda eller jordens indre for den saks skyld ville ha en positiv effekt på menneskets religiøse verdensanskuelse. Man ville nemlig slutte å lete etter Gud på fjerne steder.
Mens han først var i Bergen stakk Baartveit innom Harald Sæverud på Siljustøl for å spørre om han kunne tenke seg en tur til månen. Det kunne han ha spart seg: "Jeg har absolutt ikke interesse!" sa han. På den annen side ville han gjerne snakke om Månen og inspirasjon. Han spilte det han mente var et av sine fineste stykker, Myrdunspele’ på månestrålefele (Op.24/4), som han erklærte at han hadde skrevet sammen med Månen! Men det hadde ingen innvirkning på inspirasjonen fra Månen eller verdensrommet om man reiste ut dit eller ikke. Inspirasjonen kom uansett fra dypest inne i nervesystemet.
(Dette innslaget er bevart og tilgjengelig på NRKs nettspiller:
https://tv.nrk.no/serie/mennesket-erobrer-maanen/1969/FNYH05016269/avspiller )
Etter denne kraftige salven fra kunstnere og intellektuelle var det tid for litt tegnefilm. I typisk NRK-stil var det en ungarsk animasjonsfilm som het Science Fiction, om romvesener som kommer til jorden.
De første inntrykkene fra det store øyeblikket som hadde funnet sted en time begynte å bli tydelige verden over. NRKs koreponsender Torstein Sandø i New York og Ottar Odland i Paris hadde samlet de første i USA og Europa, og var klare til å berette. Det er grunn til å tro at stemningen nå var blitt litt mer euforisk som en kontrast til de forhåndsinnspilte kritiske vinklingene: Nå var det folk på månen!
Sendingen fortsatte likevel som planlagt med forhåndsprodusert innslag fra USA-korrespondenten Sandø. Han hadde lagd reportasjen «Romfarten i USA – Industri og tankekors», som i nesten et kvarter ga et ganske kritisk bilde av romfartens betydning for USAs økonomi og industri.
Dette ledet opp til kveldens andre kritiske debatt, med tittelen Har mennesket råd til å reise til månen?
I panelet satte Norges Banks direktør Erik Brofoss, som hadde vært en sentral figur i hele etterkrigstidens økonomiske politikk. Med seg hadde han forskningssjef Kristen Nygaard, som foruten å være en nå legendarisk datapioner med programmeringsspråket SIMULA senere skulle bli kjent som Nei til EU-general, universitetslektor Hans Vogt og forskningssjef Karl Holberg.
Programleder Jarl Munch fikk tre av de fire herrene til i tur og orden stille seg kritisk til pengebruken, og mene at midlene anvendt på andre måter kunne gitt menneskeheten mye mer enn et øyeblikks eufori ved å lande på månen. Den eneste røsten mot dette var Karl Holberg, forskningssjefen ved Forsvarets Forskningsinstitutt FFI, som naturlig nok var av en helt annen oppfatning. Han klarte imidlertid ikke helt å nå frem med sine poenger mot de mer drevne debattantene i panelet som brukte store ord: Brofoss slo med hele sin tyngde fast at måneprogrammet var en enorm sløsing med ressurser, og Nygaard gikk enda lenger i sin karakteristikk av måneferden som et resultat av udemokratiske prosesser i lukkede maktsirkler. Avisanmelderne dagen etter var delte i sine meninger. Dagbladet mente det var på sin plass å sette kveldens begivenheter i «et nytt lys», mens VG mente man kunne spart seg all denne negativismen og bekymringene over amerikanernes utlegg akkurat denne kvelden…
Etter en halvtime trengtes det mer musikk, og Benny Borg og Kirsti Sparboe gjorde «By the light of the silvery moon».
Deretter leste skuespiller Carl Fredrik Prytz en oversatt tekst kalt «Mennesket sett fra månen» av Archibald McLeish. Den amerikanske lyrikeren og debattanten hadde publisert dette som en skisse i New York Times i forbindelse med Apollo 8-ferden året før, da mennesket for første gang fikk se Jorda fra Månen. Dette ble både i samtiden og ofte fortsatt trukket fram som et skjelsettende øyeblikk for menneskeheten, da hele vårt perspektiv på oss selv ble endret.
Gravalvoret var ikke slutt med det: Det var plass til kveldens tredje halvtimes debatt, denne gang med biskop Per Lønning og medisinprofessor Iversen som herrene som skulle diskutere kristendommen, vitenskapen og universet på søndagskvelden.
Kanskje har Kveldsnytt aldri vært mer velkommen da det kom rundt midnatt, med siste nytt fra Månen, og litt sportsnyheter. Denne gikk over i stemningsrapporter i Månestudiodirekte på satellitt fra New York og Houston. Igjen var det tid for en smule begeistring – i alle fall var Jan P. Jansen preget av stemningen i Houston.
Det var nå også klart at første steg på månen ville bli tatt raskere enn planlagt, og det ble bestemt at sendingen skulle fortsette – uten manus og sendeplan!
Heldigvis var det et par planlagte poster igjen på programmet. Først ut var et humorinnslag fra karakteren Kverulanten, gestaltet av Bjørn Sand. Figuren ble senere kjent som Stutum, og var en parodi på en mann av folket som satte ting på plass.
I denne sammenhengen viste han seg som en som satt klistra til skjermen som beundrer av alt som foregikk, og en stor fan av både NASA, Erik Tandberg og Jan P. Jansen.
Sure kritikere og raddiser på Blindern fikk sitt pass stemplet som surpomper gledesdrepere som ikke ville bli fornøyd med noen ting… Og som han sa: Tenke på Afrika i stedet? Dem kan jo ikke spise raketter der nere!
(Bjørn Sand tok senere livet av Stutum-karakteren etter en voldsom popularitet utover på 1970-tallet. Han fikk problemer med at folk ikke forsto humor og ironi, men trodde at han faktisk mente alt han sa bokstavelig…)
Også dette innslaget er bevart. Se det på NRKs arkiv her: https://tv.nrk.no/serie/mennesket-erobrer-maanen/1969/FUHA69000569/avspiller
Etter dette friske pustet bar det tilbake til finkulturens storstue, Nasjonalgalleriet, ned en oppglødd kunsthistoriker Nic. Stang avduket en statue av guden Apollon. Også dette var et forhåndsprodusert innslag.
Kirsti Sparboe og Bjørn Borg holdt seg varme sammen med Hultins Orkester, og fikk bidra med sangen «Vad blir det av mystiken?» før det igjen var klart for debatt.
Kveldens fjerde debatt dro ut i en hel time ettersom sendingen ble bestemt å fortsette frem til den fremskyndede månelandingen. I kveldens siste panel satt igjen fire menn, og Frank Dehli ledet en debatt som nok skilte seg fra de tidligere ved at det her var en langt bedre stemning for romforskningen. Erik Tandberg var den ene i panelet, sammen med overlege Carl Wilhelm Sem Jacobsen på Gaustad sykehus, som hadde hatt sentrale forskningsoppdrag innen flymedisin, delvis betalt av NASA. Geologiprofessor Christopher Oftedal var ekspert på månens geologi, og naturligvis svært begeistret for den nye viten man nå ville få. Det samme gjaldt for astronom, observatør og senere professor Rolf Brahde ved Astrofysisk Institutt, UiO.
Gjengen fra kveldens siste debatt var utvilsom blant landets mest kompetente til å forklare videre og snakke om det som var kveldens hovedsak: Månelandingen.
Nå hadde NRK noen timer å slå i hjel, for første gang i fjernsynets norske historie, og da var det greit å ha et snakkesalig panel som dette. Tøylene ble friere og friere, og enda løsere ble de da seerne ble invitert til å ringe inn og stille spørsmål til ekspertene! Selveste nærradiotrikset fra 1980-tallet ble altså introdusert denne kvelden: Har man sendetid å fylle uten planlagt program? Ta inn telefoninnringerne!
I to timer holdt Tandberg (som nok fikk flest spørsmål) Sem-Jacobsen, Brahde og Oftedal det gående, bare avbrutt av flere musikkinnslag fra orkesteret og de to sangerne.
Trolig litt før dette tidspunktet ble stemningen mer spent og høytidelig i studio: De første bildene fra Månen var på vei, og Tandberg og Jansen gikk i posisjon for å kommentere. De fikk se bildene på monitorene, og hørte samtidig lydstrømmen både fra astronautene og fra kommentatorer i Houston. De var også godt opplest på det planlagte programmet, som astronautene stort sett fulgte punkt for punkt. De kunne dermed lose seerne gjennom begivenhetene, tidvis uklare TV-bilder til tross, og fylle alle pauser i kommunikasjonen.
Ser man på uredigerte opptak av astronautenes opphold, legger man merke til hvor langsomt det gikk. Armstrong brukte nesten et kvarter fra han åpnet luka til han satte foten på månen.
Selve det historiske øyeblikket kl. 03.56 norsk tid, hvor han sier «Jeg går av månelanderen nå» (pause – steg) «Det er ett lite steg for et menneske – et gigantisk sprang for menneskeheten» (pause) varer bare i 34 sekunder før Armstrong haster videre med sine gjøremål, Aldrin kommer etter osv. Det gjaldt å følge med, og Tandberg og Jansen var viktige som kommentatorer.
Tandberg og Jansen skal ha holdt en stødig tone gjennom det hele, men observante seere kanskje kan ha merket en smule bevegelse hos Tandberg i selve det historiske øyeblikket: «Det var et stort øyeblikk. Sånt gjør inntrykk på en. Jeg klarte nok ikke helt å beherske meg», sa Tandberg i et senere intervju med medieforsker Henrik Bastiansen.
Selve sitatet fra Armstrong ble nok ikke heller formidlet ordrett umiddelbart. Det var ikke planlagt og skrevet ned på forhånd, og ganske utydelig på lyden som fulgte fjernsynsbildene. Men det gikk bare et par minutter før det store reporterkorpset i Houston fikk en offisiell transkripsjon av Armstrong-sitatet. Trolig var det dermed Jan P. Jansen som formidlet det til seerne.
Etter direktesendingen på månen ble det hele sendt om igjen umiddelbart fra videobåndene. De som hadde sovet seg gjennom natten og ventet på planlagte sendingen fikk i alle fall se det nesten på direkten. Mange ville sikkert gjerne også se det en gang til. At det var det store samtaleemnet i hus og feriehytter og arbeidsplasser over hele landet denne mandagen er i alle fall helt sikkert.
NRK hadde fylt sin rolle som samlingspunkt for store begivenheter, denne gangen et helt folk og en hel verden, helt ut til et vår nærmeste himmelnabo, som fra den natten av var blitt en del av menneskenes habitat. Litt mindre mystisk kanskje, men fortsatt like fascinerende og tiltrekkende.