Per Bøgwald foran dieselmotorvogn Bmdo 87 05 på Flekkefjord stasjon i 1956 eller 1957. JMF-PB-283
Per Bøgwald foran dieselmotorvogn Bmdo 87 05 på Flekkefjord stasjon i 1956 eller 1957. JMF-PB-283

En av Norges første jernbaneentusiaster

«Stavangerekspressen kommer!» sto det å lese i Agder, Flekkefjord Tidende 3. desember 1956. «Mye folk tok imot oss på Sira stasjon. Det varslet en ny tid, dette rakettoget som kom sjokende inn for første gang. Og her var selvfølgelig den 15 år gamle Flekkefjordsgutten Per Bøgwald. Han er helt skjør når det gjelder jernbanen, og har et helt galleri av jernbanebilder …»

Dagbok

Anledningen som omtales, var oppstart av Stavangerekspressen – det nye ekspresstoget mellom Stavanger og Oslo. Togene ble fremført med datidens mest moderne materiell, elektrisk motorvognsett type 66. Og 15-åringen Per Bøgwald reiste alene fra Flekkefjord til Stavanger for å være med på Stavangerekspressen tilbake til Sira. I sin dagbok har han notert følgende:

Reisen gikk med andre ord ikke helt etter planen ...!

Elektrisk motorvognsett type 66 med motorvogn BFmeo 66 03 fremst, på Stavanger stasjon 2. desember 1956 Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum

Jernbaneentusiast

Per Bøgwalds dokumenterte «karriere» som jernbaneentusiast startet 1. mai 1956. Utstyrt med fotoapparat reiste han denne dagen fra hjembyen Flekkefjord med tog nr. 3009 kl. 1050 til Sira. Toget ankom Sira i rute. På Sira ventet han til kl. 1340, da han medfulgte godstog nr. 5824 tilbake til Flekkefjord, også det i rute. Senere samme dag reiste han igjen til Sira, videre med Sørlandsbanens dagtog til Egersund. Tilbake i Flekkefjord var han først kl. 2215.

Dette er starten på hans sirlige notater om alle sine togreiser. Tognummer, klokkeslett, forsinkelser og hva slags vogner han reiste i – alt er notert i boken.

Elektrisk motorvogn litra Cmeo 102 nr. 18501 på Sira stasjon. Dette var NSB første elektriske motorvogn, bygget 1931. Vogntypen trafikkerte opprinnelig Drammenbanen, men var på 1950-tallet nokså utdatert og ble i 1953 overført til mer marginal trafikk i Kristiansand distrikt. Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum

Vekk med dampen

Dieselmotorvogn Bmdo 86 52 på Flekkefjord stasjon i november 1956. Ved mangel på skinnebusser type 87, ble det - til tross for det trange profilet - fremført "store" dieselmotorvogner på Flekkefjordbanen. . Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum

«Vekk med dampen» og nedleggelse av sidebaner ga grobunn for en nostalgibølge og mange jernbaneentusiaster kom til utover på 1960-tallet. Men Per Bøgwalds jernbaneinteresse startet allerede på 1950-tallet. «…han er fast bestemt på å bli lokomotivfører av fremtidens «flygende ekspress»,» skrev Flekkefjord Tidende i 1956.

Flekkefjord var opprinnelig endestasjon på den smalsporede Flekkefjordbanen, strekningen Egersund-Flekkefjord, åpnet 1904. Den nybygde Sørlandsbanen koblet seg i praksis på Flekkefjordbanen på Sira, og strekningen derfra til Flekkefjord ble sidebane fra 1944. Riktignok ble den avkortede Flekkefjordbanen lagt om til normalspor, men det trange profilet ble beholdt. Flekkefjordbanen ble en bane for små damplokomotiver type 20 for små skinnebusser type 7/87. Dertil gikk banen gjennom vill og vakker natur. En spennende og «odde» bane for jernbaneentusiaster!

Elektrisk motorvogn litra Cmeo 105c med persontog på Sira stasjon. Elektrisk motorvogn og en person- og konduktørvogn, litra CFo2b beregnet for lokomotivtrukne tog, var ikke uvanlig på Sørlandsbanen på 1950-tallet. Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum

Sørlandsbanen med sidelinjer

Med barnebillett reiste Per Bøgwald til Stavanger, til Ålgård, til Kristiansand, Grovane, Byglandsfjord, Grimstad, Treungen, Arendal, Kragerø. Og med sitt Voigtländer kamera fra 1930-tallet festet han de fleste stasjonsbygninger, stoppesteder og holdeplasser i det som da het Kristiansand distrikt og Stavanger distrikt til filmrullene sine. Sammen med sine foreldre fikk også sommerferienes bilturer innslag av jernbanefotografering, og han fotograferte alt fra Dovregubben til persontog på den nå nedlagte Hardangerbana.

Voigtländer-kamera av samme type som Per Bøgwald fotograferte med.
Snartemo stasjon. Mange reisende på plattformen. Og i stasjonsbygningen var det jernbanerestaurant! Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum
Evje stasjon på Setesdalsbanen. Mange reisende. Og togets ankomst var en begivenhet for bygdefolket, som møtte tallrikt opp på stasjonen. Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 63a med godstog til Trondheim mellom Fokstua og Vålåsjø på Dovrebanen. Fotografert på en av familien Bøgwalds ferieturer. Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum
Løddesøl stoppested på Grimstadbanen - en bane som ble nedlagt i 1961. Virkelig en landsens idyll! Bøgwald, Per / Norsk Jernbanemuseum

16 år

Per Bøgwald reiste Flekkefjord-Sira t/r utallige ganger. Men 15. november 1957 fylte han 16 år, noe som betød at han måtte kjøpe voksenbillett på toget. Noe som reduserte hans muligheter reising. Dette falt sammen med at «… mine interesser har vendt seg andre veier, grammofonplater…», skriver han i sin dagbok.

Yrkesliv

Per Bøgwald idag Frank Øverland

Per Bøgwald ble ikke lokomotivfører på den «flygende ekspress». Han søkte på jobb som konduktøraspirant i Stavanger, men ble ikke ansatt fordi han var nærsynt. Jobbet i sin fars butikk i Flekkefjord frem til 1967, da han begynte i Norske Godssentraler på Akershuskaia i Oslo. Året etter vendte han tilbake til Flekkefjord og sin fars butikk, der han var frem til augst 1979. Da ble han ansatt i Linjegods i Flekkefjord. Karrieren hans i NSB startet i 1985, da han ble ansatt som aspirant. Han arbeidet som togekspeditør på flere stasjoner i det som den gang het Stavanger distrikt, bl.a. Flekkefjord, Sira, Bryne og til slutt Stavanger stasjon frem til han ble pensjonist i 2006.

Fotosamling

Per Bøgwalds fotosamling er en viktig og verdifull dokumentasjon av dagligliv på Sørlandsbanen og sidelinjene fra en tid da svært få andre tenke på å fotografere nettopp det. Samlingen er gitt til Norsk jernbanemuseum og i sin helhet publisert i DigitaltMuseum.

Order this image

Share to