Kongsvinger museum har i sin samling seks løse tegninger og to skissebøker med til sammen 50 tegninger. De løse tegningene ble innkjøpt til museet i desember 1989 av fungerende reg ...
Kongsvinger museum har i sin samling seks løse tegninger og to skissebøker med til sammen 50 tegninger. De løse tegningene ble innkjøpt til museet i desember 1989 av fungerende regionkonservator for Museene i Solør-Odal, kunsthistoriker Oddbjørn Sørmoen, på oppdrag fra Kongsvinger museums styre. Selger var Mørchs kunsthandel i Oslo.
Kunsthistorikeren Jan Kokkin karakteriserer disse skissene som de første eksemplene på at Werenskiold viste seg som en helt sjølstendig kunstner. I tegningene benytter kunstneren skraveringsteknikken han senere skulle bli så kjent for, og i portrettene av moren avslører han allerede «sin evne til inntrengende karakterisistikk» (Jan Kokkin: Erik Werenskiold og Kongsvinger, side 33–39).
Mange av motivene er fra Kongsvinger, og de er tegnet sommeren 1877, mens Werenskiold besøkte foreldrehjemmet på Kongsvinger festning. I tida han var hjemme var han på det årvisse markedet, hvor han tegnet både handelskarer og hester. Kokkin slår fast at mange av skissene fra denne sommeren gjenfinnes i senere malerier og tegninger. En skogfinne han tegnet på Kongsvinger denne sommeren (i privat eie) har umiskjennelig likhet med Askeladden.
61
objects
Metadata
Date publishedJune 15, 2019
Date updatedJune 18, 2019
DIMU-CODE021098358089
UUID4eb3e17a-f88d-4010-8c6c-a1bd98bc533d
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Anno Kongsvinger Museum.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».