Kongsvinger museum har i sin samling seks løse tegninger og to skissebøker med til sammen 50 tegninger. De løse tegningene ble innkjøpt til museet i desember 1989 av fungerende reg ...
Kongsvinger museum har i sin samling seks løse tegninger og to skissebøker med til sammen 50 tegninger. De løse tegningene ble innkjøpt til museet i desember 1989 av fungerende regionkonservator for Museene i Solør-Odal, kunsthistoriker Oddbjørn Sørmoen, på oppdrag fra Kongsvinger museums styre. Selger var Mørchs kunsthandel i Oslo.
Kunsthistorikeren Jan Kokkin karakteriserer disse skissene som de første eksemplene på at Werenskiold viste seg som en helt sjølstendig kunstner. I tegningene benytter kunstneren skraveringsteknikken han senere skulle bli så kjent for, og i portrettene av moren avslører han allerede «sin evne til inntrengende karakterisistikk» (Jan Kokkin: Erik Werenskiold og Kongsvinger, side 33–39).
Mange av motivene er fra Kongsvinger, og de er tegnet sommeren 1877, mens Werenskiold besøkte foreldrehjemmet på Kongsvinger festning. I tida han var hjemme var han på det årvisse markedet, hvor han tegnet både handelskarer og hester. Kokkin slår fast at mange av skissene fra denne sommeren gjenfinnes i senere malerier og tegninger. En skogfinne han tegnet på Kongsvinger denne sommeren (i privat eie) har umiskjennelig likhet med Askeladden.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».