Theis Jacob Torkildsen Lundegaard [Olje på lerret]
Stortingets portrett av Teis Jacob Thorkildsen Lundegaard (1774–1856) plasserer den avbildede ute i naturen, kanskje passende representants yrke tatt i betraktning. Det er allikeve ...
Stortingets portrett av Teis Jacob Thorkildsen Lundegaard (1774–1856) plasserer den avbildede ute i naturen, kanskje passende representants yrke tatt i betraktning. Det er allikevel ikke mot dyrket mark bonden er avbildet, men mot sjøen, og i horisonten kan man skimte hvite seil. Kanskje er bakgrunnen i maleriet et nikk til skipsføreren Lundegaard og innsatsen han gjorde som seksjonssjef i kystvernet under napoleonskrigene. Da en britisk fregatt kom inn i den sørlandske skjærgården ved Lundegård i Lyngdal høsten 1807, hadde Lundegaard trommet sammen folk i bygda – kvinner og menn – og stilt dem opp som Tordenskiolds soldater med den effekt at fienden ble skremt og stakk til havs igjen.
Bonden fra Lister var en fargerik person og har fått ettermæle som bygdehøvding. Faktisk var han vår første bondepolitiker. Lundegaard var den mest aktive bonderepresentanten på Eidsvoll og sa i debatten om stemmeretten at det var mannen, ikke jordeiendommen, som skulle tale på tinget. Med sin vektlegging av utvidet stemmerett, kamp mot embetsmannsveldet og for forsiktighet i statsfinansene innvarslet Lundegaard den bondepolitikken som utover på 1800-tallet skulle spille en så viktig rolle i norsk politikk og historie.
Otto Valstads (1836–1906) portrett i Stortinget er basert på Knud Bergsliens (1827–1908) portrett av Lundegaard fra 1854, malt etter levende modell to år får han døde. Bildet er en del av Stiftelsen Eidsvoll 1814s Eidsvollgalleri. Eidsvollsgalleriet var et selskap stiftet 17. mai 1849 med formål å skape et galleri med portretter av medlemmer i riksforsamlingen. I dag forvaltes galleriet av stiftelsen Eidsvoll 1814 og består av portretter, tegninger eller silhuetter av de fleste av de 112 eidsvollsmennene. En stor del av disse er kopier av eldre malerier.Portrettet av Lundegaard, derimot, er trolig malt på oppdrag for dette galleriet i 1854. Stortingets bilde fraviker fra det originale forlegget ved at Lundegaard har fått en hatt i hånden som han har tatt av seg for å hilse betrakteren, han har andre klær, og som tidligere nevnt er han plassert mot et kystlandskap.
Litteratur:
Stylegar, Frans-Arne: «Teis Lundegaard og gården Lundegård i Lyngdal» i Jørn Holme (red.): De kom fra alle kanter. Eidsvollsmennen og deres hus, Cappelen Damm, Oslo 2014.
Winge, Sissi Solem: «Møte med historien» i Stortinget og kunsten. Stortinget, Oslo 2000
Winge, Sissi Solem: Eidsvold 1814. Historiemaleri og samtidsdokument (magisteravhandling). Universitetet i Oslo, 1994
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».