Gruppen «Skibbrudd» på Damskipsbryggen i Porsgrunn ble reist i 1923, som et minnesmerke over sjøfolk fra Porsgrunn og distriktet som omkom ved krigsforlis under 1. verdenskrig. Min ...
Gruppen «Skibbrudd» på Damskipsbryggen i Porsgrunn ble reist i 1923, som et minnesmerke over sjøfolk fra Porsgrunn og distriktet som omkom ved krigsforlis under 1. verdenskrig. Minnesmerket ble reist av Porsgrunds Sjømandsforening, og ble avduktet 17. mai 1923. Norge var nøytrale under 1. verdenskrig, men det forhindret ikke at norske skip ikke ble torpedert og menneskeliv gikk tapt. Minnesmerket ble reist med påskriften «De Krigsforliste Sjömænd 1914 - 1919» og «Reist av taknemlige medborgere». Den sto egentlig på Rådhusplassen, men ble senere flyttet.
I 2014 ble minnesmerket oppgradert og påført en ny plakett:
«Krigsseilerminne
Gjennom to verdenskriger hadde sjøfartsbyen Porsgrunn sjøfolk på alle hav. Norske skip og sjøfolk ga viktig og kanskje helt avgjørende bidrag til at vår fred og frihet ble gjenvunnet.
Krigen tok mange sjøfolks liv. De overlevende kom hjem til et fritt land, men da var fredsfesten over. Den heder og ære krigsheltene ble til del, omfattet ikke sjøfolkene på dette tidspunktet. Med dette minne vil byen hedre og ære krigsseilerne for deres innsats i kampen på havet. Måtte de aldri bli glemt.
Sjøfolkene opplevde en forferdelig tid. Gjennom slit, redsel, forsakelse og tålmodighet holdt de ut i kampen. Vi er evig takknemlig.
Avduket 8. mai 2014.»
Anders Svor (1864-1929) var bondesønn, men allerede som gutt viste han uvanlige evner i treskjæring, noe som skulle bli starten på kunstnerlivet hans. Han reiste som 17-åring til Christiania, der han først jobbet som treskjærer, men gled raskt over i kunststudier. Han var flere år i København og Paris, før han slo seg ned i Oslo. Han deltok på flere kunstutstillinger i Christiania, videre i København, Berlin, Paris og Chicago. Han var en markant kunstner og en av de fremste skulptørene i sin egen samtid. Stilmessig var han en naturalist, påvirket av nyromantikken og Auguste Rodin var også en viktig inspirasjon. Hans klassiske og figurative bildespråk kan nok virke litt utdatert i dag, og han havnet også i skyggen av Gustav Vigeland. I hjembygda Hornindal (Volda) ble det i 1953 åpnet et eget museum, Anders Svor-museet, med omkring 450 arbeider av kunstneren. Som en dyktig, naturalistisk formgiver utførte han også flere portrettbyster.