• Larsen, Christian Emil (1882 - 1968)
    (Navngivelse-Ikkekommersiell-Ingen bearbeidelse (CC BY-NC-ND))

Larsen, Christian Emil (1882 - 1968)

1750 objects

Fabrikkbygningen til Oslokomfyren i Oscar Pedersens vei 9 (tidigere Framsgate 9) i Sarpsborg 1936. Malt på vegg og skilt: OSLOKOMFYREN Innehv. Karl Nordli, fabrik for Oslokomfyren, elektroverksted. Bil med kjennetegn A-11719. Bilen er en Renault Monaquatre 1935-36-modell. Da fabrikken ble etablert ca. 1926 var det med navnet Kristianiakomfyren, seinere Oslo-komfyren. Hadde først lokaler i Pellygata, flyttet deretter til Fram gate 9 ca. 1934.

Ansatte ved Gresvik Pap & Papir A/S ("Pappen") fotografert ved fabrikkporten og vakta i 1944. Idag (2019) er adressa Gressvikveien (ved Sportssenteret på Gressvik i Onsøy. Det var Emil Iversen som grunnla fabrikken på Gressvik i 1931. Papirmaskinen produserte papir til bølgepapp og måtte snart erstattes av en ny og moderne pappklebemaskin til klebing av all slags papp. Fabrikken var den første i landet som klebet papp både med asfalt og lim. Dette ble brukt som grunnlag for kasser av massivpapp som ble produsert ved Sarpsborg Pap- og Papirindustri AS. I 1952-54 flyttet fabrikken til Hafslund ved Sarpsborg, og fikk navnet Glomma Pap & Papir A/S. Glomma Papp drives fortsatt i dag. Numrene angir personenes plassering på navnekart, se bilde nummer to etter hovedbildet (piltast). På to av de 45 personene er ansiktet skjult og de kan derfor ikke identifiseres). Kallenavn i parantes. 1. Einar Johansen 2. Aksel Kristiansen 3. Knut Arnesen 4. Ole Helgesen 5. NN 6. Johan Helgesen 7. NN 8. Ivar Stene 9. NN 10. Erling Johansen (jobbet seinere i kriminalpolitiet) 11. John Stenberg 12. Yngvar Haakensen 13. Kjell Jørgensen ("volleberget") 14. Sverre Jansen 15. Kristoffer Johansen ("koffer") 16. 17. og 18. NN. 19. Wilhelm Reinertsen 20. NN 21. Arne Johansen ("kanin") 22. Gerd Synnøve Martinsen 23. Karsten Larsen 24. NN 25. Asbjørn Johansen ("i smærla) 26. og 27. NN 28. Egil Larsen ("sekser'n") 29. Asbjørn Jacobsen 30. og 31. NN 32. Arne Volle 33. Anker Magnussen ("døden") ("kjappesen") 34. NN 35. Henry Gjerløv (?) 36. Kristian Johansen ("børre") 37. Willy Hansen ("tusentrippærn") 38. og 39. NN 40. Johannes Jørgensen 41. Erling Johansen 42. Harry Thomassen ("jokke") 43. Jonas Iversen, papirmester

Gruppeportrett av Østfold Landbruksselskap. Foran fra venstre: Harald Skulberg (sekretær) K. Johansen Raae (formann)- se bilde med utsnitt av hans portrett O.K. Hansen (nestformann) P. Skaugen Bakerste rad til venstre: Anton Berge (Fylkesagronom) J. Frigstad (Fylkesagronom) Magnus Vestby Karsten Baardseth (Fylkesagronom) T. Rudshagen (Fylkesgartner)

Sarpsborg brannstasjon med fire brannbiler eller utrykningsbiler, de tre til høyre er produsert av Volvo. Den største bilen har Magirus-stige. Kjennetegn Brand 1, Brand 2, Brand 4, bilen til venstre har kjennetegn B-50 en Ford V8 1937-modell.

Sarpsborg brannstasjon med brannbiler og utrykningsbiler og sykebil/ambulanse. Den største bilen har Magirus-stige. Kjennetegn Brand 1, Brand 3, Brand 2, Brand 4, bilen til venstre har kjennetegn B-50 en Ford V8 1937 modell, sykebil med kjennetegn B-58 Packard 1937-modell, og bil med B-53.

Greaker Cellulosefabrik, Greåker, Tune. Seinere Greaker Industrier (1972).

Sarpsborg Pap og Papirindustri AS, industribygning eksteriør, bakgård. Lastebil med bilkjennetegn B-1446, papirruller på lasteplanet. I henhold til Bilboken for Norge 1925, så skal B-1446 være en All American lastebil tilhørende Sarpsborg Pap og Papirindustri AS.

Portrett av Arne Otto Lorang Andersen (1912 - 1995), bedre kjent som Arnardo, sirkusdirektør fra Sarpsborg. Fotografert 1943-44.

Olaf Brenne fra Varteig på vei til slakteren Arnt Bergby med hoppa. Bildet er tatt i 1915 utenfor St. Marie gate 76 - nå (1993)G-sport Fotograf Chr. Larsen hadde forretning der, se Kodak reklame.

Medlemmer av Varteig herredstyre fra 1923 til 1925. Ordfører er Julius Lindemark. Liste med medlemmenes fødsels- og dødsår i dok.reg. Navneliste med plassering, se fotokort.

Medlemmer av Varteig herredstyre fra 1929 til 1931. Ordfører er Julius Lindemark. Liste med medlemmenes fødsels- og dødsår i dok.reg. Navneliste med plassering, se fotokort.

Portrett av prestefrue Ragna Erna Hille, født Bjerke, prestefrue i Varteig 1918-27. Gift med prest Henrik Greve Hille. Fru Hille var med i barnearbeidet i bygda.

Ordfører Ole Larsen Småberg. Ordfører i Varteig fra 1918-1919. Småberg var gårdbruker. Omkom i en kjøreulykke i i 1919 på Sarpebrua, hesten ble skremt av toget og støtte mot et brukar.

Lensmann Anders Næss, Lensmann i Varteig fra 1911-1919. Anders het egentlig Kampenes, men ble hetende lensmann A. Næss så lenge han levde. Var i USA i sine unge år. Etter lensmannstid var han også tre-lasthandler & eiendomsmegler i Sarpsborg

Kanon på jernbanevogn, batteriet på Knatterud, Varteig ved Sarpsborg 1945. De to jernbanekanonene ble forsøkt plassert på to fundamenter på Strand gård i daværende Onsøy kommune fra høsten 1942, for å beskytte Fredrikstad havn. Det ene fundamentet ble for dårlig pga kvikkleire, og høsten 1943 ble kanonene flyttet til Knatterud. Soldat, ukjent. Deutsche Reichsbahn, Berlin. Dette er en "28 cm kanon Schwere Bruno" Den hadde en totallengde på 22.8 meter og en vekt på 118 tonn. Lengden på kanonrøret 11.93 meter. Utgangshastighet på granaten var 860 m/sek. Maks skuddvidde 37.8 km. Skuddhastighet ca 10 skudd i timen. Kilde: Østfold Historielags tidsskrift WIWAR nr1 2002.

Kanon på jernbanevogn, batteriet på Knatterud, Varteig ved Sarpsborg 1945. De to jernbanekanonene ble forsøkt plassert på to fundamenter på Strand gård i daværende Onsøy kommune fra høsten 1942, for å beskytte Fredrikstad havn. Det ene fundamentet ble for dårlig pga kvikkleire, og høsten 1943 ble kanonene flyttet til Knatterød. Soldat, ukjent. Deutsche Reichsbahn, Berlin. Dette er en "28 cm kanon Schwere Bruno" Den hadde en totallengde på 22.8 meter og en vekt på 118 tonn. Lengden på kanonrøret 11.93 meter. Utgangshastighet på granaten var 860 m/sek. Maks skuddvidde 37.8 km. Skuddhastighet ca 10 skudd i timen. Kilde: Østfold Historielags tidsskrift WIWAR nr1 2002.

Tuneleiren i Tune 1945. Stort gruppebilde av soldater i uniform. Tuneleiren var tyskernes brakkeleir som lå på grunnen til Tune prestegård i Tune. Man kan skimte «offiserboligen» i skogen helt til høyre på bildet, Tuneveien 46.

Bilforretning i Sarpsborg. Ford-forhandler. Buss av merke Ford. Ford-forhandleren i Sarpsborg het Stamsaas (og heter fortsatt det) og holdt til i Pellygata 66 i krysset Pellygata/Jernbanegata. Bilen står i Jernbanegata. På motsatt side av Pellygata var det bensinstasjon og taket over pumpene kan sees over taket på bussen. Bygget står fortsatt og huser i dag (2016) en hurtigmatkjede. Siden det er en Ford TT, som gikk ut av produksjon i mai 1927, og den ser ut til å være flunk ny og ennå ikke registrert (leveransefoto), er bildet neppe tatt i 1929-30. Kanskje heller ikke 1928. Byggetid for bensinstasjonen, med valmtak og hjørnestolpe synlig over/bak bussen, kan avgrense mulig tid for foto ytterligere.(Ivar Stav 2016) Reklameplakat i vindu: Brukt Ford selges med garanti. kjøp av en brukt Fordvogn er sikkerhet Kom indenfor.

Gateparti fra Pellygata 61, Sarpsborg - murbygning til høyre. Kobberstads Handelsskole holdt til der ca 1940. I bygning tll høyre var det da bildet ble tatt også "Bok- og aksidenstrykkeri". Bygning til venstre har gatenummer 63. Reklameskilt for Melange og Rinso, antakelig en kolonialforretning. Kan være innehaver J. Sikkeland, som hadde adresse Pellygata 63 i 19143. Ant. Johannes Jensen Sikkeland. Bilen til høyre i bildet: B-3412, Ford T, eier Ragnar Mathisen, Sarpsborg, i 1928. Bildet tatt etter 1925, før det gikk ikke bilnumrene så høyt. Forden er årsmodell 1926-27.

Sannesund Sag og Høvleri A/S 1952, Alvim i Sarpsborg. På folkemunne: "Saga". Tre personer står ved bygningen til høyre. På et skilt på veggen under mønet står det: "Sandesund sag og høvleri A/S Sarpsborg" Inntil på 30-tallet het saga Eriksens sag, men da den gikk konkurs garanterte Tune kommune for driften. Den ble drevet videre med nytt navn og som et aksjeselskap hvor de ansatte selv var eiere. Informant Solbjørg Lerviks morfar, Karl Olsen, arbeidet på saga i 30 år. Han var med i styret for saga. Han fikk i 1954 Norges Vels medalje for sine mange års innsats ved saga. Informant var elleve år det året saga brant, i mai 1954. Hun bodde to kilometer fra saga, men kan huske at familien våknet tidlig den morgenen av at de hørte gnister og spraking. Saga lå på Hannestad langs Glomma, ikke langt fra Hannestad skole. Senere var det møbelfabrikk i bygninengene. I bakgrunnen Alvim kai. Midt på bildet på andre side av elva, ses "Tomta" i Borge i Østfold. Fødested til polfarer og oppdagelsesreisende Roald Engelbregt Gravning Amundsen, født: 16. juli 1872 - død: sannsynligvis 18. juni 1928 . Kommentar 2016 fra Morten Opsahl: Det var ikke på denne tomta møbelfabrikken oppstod. Mellom sagbruket og tomta til Sørli Møbelfabrikk lå det diverse store lagerskur og dessuten verksted og småbåthavn med slipp for Sarpsborg Havnevesen.

Share to