History
-
Design- og konstruksjonsarbeidet av den første Pivco-elbilen startet rundt juletider i 1991. I et stort kontor i Stanseveien på Kalbakken i Oslo satte lyse hoder seg sammen og laget en skisse på det som skulle bli den første norske, serieproduserte elbil.
De første skissene til bilens design ble tegnet av designeren Svein Erling Lode i selskapet Design Kontoret. Deretter ble det laget en fullskalamodell. Dette er et blått skall satt sammen av to halvdeler. I følge Lode ble leireoriginalen utformet i et trangt kjellerrom inntil Ringdal patentbyrå i Bakelittveien på Kaldbakken.
Støpeformene til det helformede karosseriet ble så produsert i Italia. Høsten 1993 var det klart for topphemmelig prøvekjøring av den aller første prototypen: En rød Pivco Piv1 med elmotor fra Siemens, drivsystem fra BRUSA i Sveits og NiCd-batterier fra Frankrike. Prøvekjørngen var vellykket og utløste midler til videreutvikling av bilen til neste generasjon.
Produksjon: 1991 - 1993 (Antatt av NVM)
- ProdusentPIVCO AS
Downloads
- File attachments 98562, Artikkel om Think i årbok 2019 (588.9 kB)
Classification
References
-
- LitteraturreferanseNorsk vegmuseums årbok 2019 side 144-145.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-09310
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published March 31, 2020
- Date updated June 25, 2025
- DIMU-CODE 021028560640
- UUID c3ef9480-80d1-4333-bad8-9c4140c6eaa7
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».