History
-
Motorsykkelen ble tilbudt NVM av Oddny Fredrikke Lien Galaasen 07.10.2024. Det ble inngått en avtale og den ble hentet 21.10.2024
Hennes mann Knut Galaasen tok med seg denne fra Trysil under opprydding i dødsboet etter hans far ca1999. Motorsykkelen skulle egentlig kastes, men Knut tok den med seg til Oddnys barndomshjem på Nes på Hedmark, og satte den i garasjen. Knut døde i 2023.
Knuts far var Petter O Galaasen, Trysil. (Alder/født: 1921-06-01. Død: 1999-10-12) Petter var aktiv motstandsmann under krigen under dekknavnet "Johnsen".
Petter arvet motorsykkelen fra sin far Ola Galaasen.Oddny har gitt denne informasjon:
Har nå fått vite at det var bestefaren til min mann Knut, Ola Galaasen ( 1880- 1967) som kjøpte denne franske motorsykkelen. Den hadde da reimdrift. Han (Ola Galaasen (1880-1967) bygde den om til kjededrift. Det ble fortalt at da de skulle se hvem som kom fortest fram mellom Galåsen og Gjørdalen, så kom de like fort fram med sykkel som med motorsykkel! Om det var før eller etter den ble ombygd til kjededriften vei ikke jeg.
Min mann tok vare på historien, mye gammelt, også denne gamle motorsykkelen.
Med vennlig hilsen Oddny Galaasen.Oddny mener han brukte motorsykkelen rundt 1940.
Det finnes visstnok et bilde av han og en venn sittende på motorsykkelen. Bildet er gitt til Trysil museum, men Oddny tror hun kan får tilbake dette hvis ønskelig.
Bakbrems er også av en mere moderne type med bremseklosser inn på felgkant (som dagens sykler).
Også flere modifiseringer er utført.
Motor sitter dessverre fast og styret er knekt, men det har vi fått sveisepunktet sammen igjen. Ellers godt rusten og patinert.Det jobbes med å oppdrive registrering historie/eierhistorikk på sykkelen, men uansett er dette et fint objekt for samlinga.
For å finne mere detaljer om årstall osv må det gjøres mere resarch, men en 1899 modell solgt på nett, hadde motornummer 116, denne har nummer 523.
Motoren er nok orginal, siden den er innfelt i rammen slik at den er en bærende del. Det tilsier også da at «antatt» er dette en 1899-1901modell.Tekniske data:
Hjul består av eikefelger med slange og dekk av gummi med dimensjon 26x2 1/2".
Dekkene er av type Michelin og har merking: MONTER CE COTE LE PREMIER, MICHELIN "CABLE", MICHELIN & Cie CLERMONT_FERRAND.Motor er sannsynlig en 277cc firetaktsmotor på 2 1/2 hk. Motornummer er innpreget i motorblokk: Lamaudiere no 528.
Forgasser er tyskprodusert av Gudell-Motoren GES Berlin 65, med betegnelse No 2060.
Den kjededrevne magnettenningen er produsert av Bosch, typ B NO6708.
Bakbrems er ettermontert og av påskrudd type.
Framgaffel forsterket type.
Fikk i dag 08.07.25 ny informasjon fra en som bodde på nabogården til Ola Galaasen:
Ola's bror, Peter var kunstner og oppholdt seg en del i utlandet, deriblandt i Roma og Paris.
Det er veldig sannsynlig at det var han som brakte denne sykkelen fra Paris til Norge.
Han fortalte også at ola var smed, og en tusenkunstner med metall og mekanikk, så det bekrefter at han har stått for ombygningene på sykkelen.Produksjon: 1899 - 1901 (Antatt.)
- ProdusentLamaudiere - Labresikker
- Production placeNorgeantatt usikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-12083
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published July 24, 2025
- Date updated August 5, 2025
- DIMU-CODE 0210215251011
- UUID 4cbfb919-4754-46f2-8929-f876dceb99e5
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».