Includes 1 objects
History
-
Oslos første trikk 1894
I 1894 fikk Oslo Skandinavias første elektriske trikk, Blåtrikken. Kristiania Elektriske Sporvei åpnet rute fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen. Ruten hadde en sidelinje til Skarpsno, som ble forlenget til Skøyen i 1903. En ny linje gjennom Frognerveien til Frogner plass ble åpnet i 1902.
AEG i Berlin leverte 7 motorvogner og 5 tilhengervogner som den nye elektriske sporveien startet driften med. Vognene hadde 16 sitteplasser og 12 ståplasser. Gjennomsnittshastigheten var rundt 15 km/t.
Det fantes allerede sporvogner i Oslo. Fra 1875 hadde Kristiania Sporveisselskab drevet hestesporveier fra Stortorvet fra 1875. Det var linjer til Homansbyen, Vestbanen og Oslo (Gamlebyen). En fjerde linje ble etablert mellom Stortorvet og Grünerløkka i 1878. Hestesporveien ble elektrifisert i 1899. Da ble også linjen til Grünerløkka forlenget til Torshov.
(utstillingstekst 2007, AMK)
Produksjon: 1894
- ProdusentAEGsikker
- Production placeTyskland Berlinsikker
Relation
-
Object/Work – Components3 related objects
- ThingStropp (NTM 26022-1)
- ThingStropp (NTM 26022-2)
- ThingOslos første elektriske sporvogn "Blåtrikken" (NTM 26022-3)
Classification
References
-
- ArkivreferanseNTM Gjenstandsarkiv
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNTM 26022
- Part of collectionNTM
- Owner of collectionNorsk Teknisk Museum
- InstitutionNorsk Teknisk Museum
- Date publishedJanuary 20, 2020
- Date updatedApril 22, 2021
- DIMU-CODE021028493415
- UUID000b5a91-b8c9-4e8f-b8a4-39234dc1a4ea
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».