History
-
Tidligere reg.nr. Ø-5-H. Bygget på Rød båtbyggeri i Elingårdskilen, Onsøy, i 1896. Ombygget 1926. Gitt til Borgarsyssel Museum i 1970(?? se nedenfor) fra Borgarsyssel Museums Venner. Sto på Isegran. Deponert til Kystmuseet Hvaler i 1982.
Båtbyggerne skal ha brukt båten selv de første årene.
I 1904 kjøpte partsrederiet (Jens) Ludvig Johansen (1880 - 1958) fra Tisler båten. I 1910 bygde han Fjellheim på Nordre Lauer og flyttet dit og bodde der resten av livet. JLJ eide også Ø-178-H "Fri", KH.01450, og museet har et bilde med båtene liggende ved siden av hverandre i fiskerihavna på Lauer.
Iflg. Merkeregisteret for fiskefarkoster 1920 var "Mjølner" 36.6 norske fot lang, 13.5 fot bred og 5.5 fot dyp. Motoren var en Rap 12 hk. Iflg. Merkereg. fra 1948 var denne motoren bygget i 1919, og den sto også i Merkereg. siste gangen "Mjølner" var registrert i 1962.
En annen kilde, Øystein Johansen (f. 1969), Skjærhalden, barnebarn til JLJ, gir en litt annen historie:
"Mjølner" ble motorisert i 1917, en Rap semidiesel på 12 hk. I 1926 ble båten ombygget, fikk høyere stevn og skansekledning i stedet for rekker. I 1938 fikk båten ny motor, en Rapp 17 hk. Senere ble toppen på motoren byttet og effekten økte til 22 hk. Denne motoren tilhører nå, 2018, Hvaler Motorværnforening, Skjærhalden.
Båten var utstyrt for kystfiske med drivgarn, sildegarn og bakkeline. "Mjølner" deltok i sildefisket på Egersundfeltet sammen med mange andre Hvaler- og Onsøyskøyter, siste sesong ca. 1954. Den gikk også mye på fiske på Skagen (DK). Båten gikk i fraktfart utenom sesongene.
Øystein Johansen forteller videre at sønnen Kristian Johansen (1916 - 1985), ØJ's far, overtok "Mjølner" etter farens død. Han begynte i fiskeryrket i 1930, men hadde også styrmannseksamen og skipperskole. Kristian solgte "Mjølner" (ca. 1962) til Omar Eilertsen, Skjærhalden. Han brukte båten til å frakte trelast fra Halden og Fredrikstad til Hvaler.
Tidlig på 70-tallet lå "Mjølner i opplag i Presthavna på Skjærhalden. På hver side lå også hvalerskøytene "Grei" Ø-31-H og "Sterkoter" Ø-303-H. I 1973 eller 1974 (jfr. øverst) gikk "Mjølner" for egen motor med "Grei" og "Sterkoter" på slep til Isegran i Fredrikstad for å bli museumsbåter der.
"Mjølner" og "Sterkoter" hører fremdeles til Østfoldmuseenes samlinger, mens "Grei" ble solgt for kr. 1,- til Jon Schrøder og Carl Fredrik Thorsager i 1982.
"Mjølner" ble bygget med stor lasteevne (drektighet) og god bæreevne. Den ble mye brukt til fraktfart lokalt, bl.a. til begravelser siden den kunne ta store følger.
Styrhuset fulgte ikke med til Kystmuseet Hvaler da båten ble flyttet.
Produksjon - Produsert: 1896 (Merkeregisteret for fiskefartøyer o.a.)
- ProdusentRød båtbyggerisikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierKH.01456
- Part of collectionKystmuseet Hvaler
- Owner of collectionØstfoldmuseene
- InstitutionKystmuseet Hvaler
- Date publishedSeptember 5, 2023
- Date updatedSeptember 16, 2023
- DIMU-CODE0210213651730
- UUID8716f24c-9681-4cfe-94a8-36bc91949423
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».