• Dette er en modell av fahrkunsten i Kongens gruve som var den første, og mekaniske, personheisen ved Kongsberg Sølvverk. Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940 for museet. Fahrkunsten ble satt i drift i 1881 og kunne frakte arbeiderne 300 meter ned i gruven, og opp igjen uten at de behøvde å klatre i stiger. Arbeiderne kom seg opp eller ned ved å stige dra den ene til den andre av de to stangfeltene som var påmontert stigbrett og håndtak, og vekselvis gikk opp og ned i sjakten. 


Tekst fra eldre museumsprotokoll:
"Modell av farkunsten i Kongens grube. Modellen er en tro kopi av denne utført i 1/10 målestokk. 
Dette er den første maskin vi hadde til å "fordre" folk opp og ned i gruben med, den gik fra stollen
 til trehundre og atten lagers fyp, altså 300 meter, som med denne masking kunne tilbakelegges på 
ca. 12  minutter. Den bruktes også som pumpefelt, der var påmontert fire trykkpumper, som tok 
vannet opp. Kom til sølvverket i 1878 efterat folk herfra hadde studert lignende i Tyskland. 
Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940."
    Photo: Berg, Christian / Norsk Bergverksmuseum
  • Dette er en modell av fahrkunsten i Kongens gruve som var den første, og mekaniske, personheisen ved Kongsberg Sølvverk. Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940 for museet. Fahrkunsten ble satt i drift i 1881 og kunne frakte arbeiderne 300 meter ned i gruven, og opp igjen uten at de behøvde å klatre i stiger. Arbeiderne kom seg opp eller ned ved å stige dra den ene til den andre av de to stangfeltene som var påmontert stigbrett og håndtak, og vekselvis gikk opp og ned i sjakten. 


Tekst fra eldre museumsprotokoll:
"Modell av farkunsten i Kongens grube. Modellen er en tro kopi av denne utført i 1/10 målestokk. 
Dette er den første maskin vi hadde til å "fordre" folk opp og ned i gruben med, den gik fra stollen
 til trehundre og atten lagers fyp, altså 300 meter, som med denne masking kunne tilbakelegges på 
ca. 12  minutter. Den bruktes også som pumpefelt, der var påmontert fire trykkpumper, som tok 
vannet opp. Kom til sølvverket i 1878 efterat folk herfra hadde studert lignende i Tyskland. 
Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940."
    Photo: Berg, Christian / Norsk Bergverksmuseum
  • Dette er en modell av fahrkunsten i Kongens gruve som var den første, og mekaniske, personheisen ved Kongsberg Sølvverk. Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940 for museet. Fahrkunsten ble satt i drift i 1881 og kunne frakte arbeiderne 300 meter ned i gruven, og opp igjen uten at de behøvde å klatre i stiger. Arbeiderne kom seg opp eller ned ved å stige dra den ene til den andre av de to stangfeltene som var påmontert stigbrett og håndtak, og vekselvis gikk opp og ned i sjakten. 


Tekst fra eldre museumsprotokoll:
"Modell av farkunsten i Kongens grube. Modellen er en tro kopi av denne utført i 1/10 målestokk. 
Dette er den første maskin vi hadde til å "fordre" folk opp og ned i gruben med, den gik fra stollen
 til trehundre og atten lagers fyp, altså 300 meter, som med denne masking kunne tilbakelegges på 
ca. 12  minutter. Den bruktes også som pumpefelt, der var påmontert fire trykkpumper, som tok 
vannet opp. Kom til sølvverket i 1878 efterat folk herfra hadde studert lignende i Tyskland. 
Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940."
    Photo: Berg, Christian / Norsk Bergverksmuseum
  • Dette er en modell av fahrkunsten i Kongens gruve som var den første, og mekaniske, personheisen ved Kongsberg Sølvverk. Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940 for museet. Fahrkunsten ble satt i drift i 1881 og kunne frakte arbeiderne 300 meter ned i gruven, og opp igjen uten at de behøvde å klatre i stiger. Arbeiderne kom seg opp eller ned ved å stige dra den ene til den andre av de to stangfeltene som var påmontert stigbrett og håndtak, og vekselvis gikk opp og ned i sjakten. 


Tekst fra eldre museumsprotokoll:
"Modell av farkunsten i Kongens grube. Modellen er en tro kopi av denne utført i 1/10 målestokk. 
Dette er den første maskin vi hadde til å "fordre" folk opp og ned i gruben med, den gik fra stollen
 til trehundre og atten lagers fyp, altså 300 meter, som med denne masking kunne tilbakelegges på 
ca. 12  minutter. Den bruktes også som pumpefelt, der var påmontert fire trykkpumper, som tok 
vannet opp. Kom til sølvverket i 1878 efterat folk herfra hadde studert lignende i Tyskland. 
Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940."
    Photo: Berg, Christian / Norsk Bergverksmuseum
  • Dette er en modell av fahrkunsten i Kongens gruve som var den første, og mekaniske, personheisen ved Kongsberg Sølvverk. Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940 for museet. Fahrkunsten ble satt i drift i 1881 og kunne frakte arbeiderne 300 meter ned i gruven, og opp igjen uten at de behøvde å klatre i stiger. Arbeiderne kom seg opp eller ned ved å stige dra den ene til den andre av de to stangfeltene som var påmontert stigbrett og håndtak, og vekselvis gikk opp og ned i sjakten. 


Tekst fra eldre museumsprotokoll:
"Modell av farkunsten i Kongens grube. Modellen er en tro kopi av denne utført i 1/10 målestokk. 
Dette er den første maskin vi hadde til å "fordre" folk opp og ned i gruben med, den gik fra stollen
 til trehundre og atten lagers fyp, altså 300 meter, som med denne masking kunne tilbakelegges på 
ca. 12  minutter. Den bruktes også som pumpefelt, der var påmontert fire trykkpumper, som tok 
vannet opp. Kom til sølvverket i 1878 efterat folk herfra hadde studert lignende i Tyskland. 
Modellen ble utført av Konrad Kristiansen Trollerud i 1940."
    Photo: Berg, Christian / Norsk Bergverksmuseum

Modell

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to