Rassikringstiltak ved bygging av "fangvoll" ved Europaveg 69 på Horgheim i Romsdal, høsten 1990
Rassikringstiltak ved bygging av "fangvoll" ved Europaveg 69 på Horgheim i Romsdal, høsten 1990.
Dølsteinfonna ved Horgheim var vel kanskje den fonna som hadde skapt størst proble...
Rassikringstiltak ved bygging av "fangvoll" ved Europaveg 69 på Horgheim i Romsdal, høsten 1990.
Dølsteinfonna ved Horgheim var vel kanskje den fonna som hadde skapt størst problem for trafikkavviklingen i Romsdalen. I de fleste "normale" skredår hadde riksvegen vært utsatt for snøskred. Vegen var ofte sperret i ca 50 meter breddes, og snødybden hadde vært ca 0,5-1,0 meter.
I forbindelse med skreda ble det et kraftig luftrykk med etterfølgende snøsky. Flere biler hadde som følge av dette kjørt av vegen på grunn av dårlig sikt.
Høsten 1990 bygde vedlikeholdsavdelingen i Statens vegvesen Møre og Romsdal en ca 290 meter lang fangvoll for å fange opp skredmassene og ta av for snødrev/lufttrykk.
Fangvollen ble bygd opp av morenemasse på stedet og avdekkingsmasse fra grustaket på Horgheim - til sammen ca 15 000m³. Høgden på fanvollen var 4,3 meter over vegbanen og smalet kostnader var på ca 375 000,-.
(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 1/1991, artikkelen skrevet av Ivar Hol.)
Rassikringstiltak ved bygging av "fangvoll" ved Europaveg 69 på Horgheim i Romsdal, høsten 1990.
Dølsteinfonna ved Horgheim var vel kanskje den fonna som hadde skapt størst problem for trafikkavviklingen i Romsdalen. I de fleste "normale" skredår hadde riksvegen vært utsatt for snøskred. Vegen var ofte sperret i ca 50 meter breddes, og snødybden hadde vært ca 0,5-1,0 meter.
I forbindelse med skreda ble det et kraftig luftrykk med etterfølgende snøsky. Flere biler hadde som følge av dette kjørt av vegen på grunn av dårlig sikt.
Høsten 1990 bygde vedlikeholdsavdelingen i Statens vegvesen Møre og Romsdal en ca 290 meter lang fangvoll for å fange opp skredmassene og ta av for snødrev/lufttrykk.
Fangvollen ble bygd opp av morenemasse på stedet og avdekkingsmasse fra grustaket på Horgheim - til sammen ca 15 000m³. Høgden på fanvollen var 4,3 meter over vegbanen og smalet kostnader var på ca 375 000,-.
(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 1/1991, artikkelen skrevet av Ivar Hol.)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».