• Nye Gurskøy vegstasjon som ble offisielt åpnet 23.02.1990.

Nye Gurskøy vegstasjon var på til sammen 900 m² inneholdende rommelige kontorer, møterom og nødvendige arealer for Vegvesen og Biltilsyn. Av det totale arealet var 300 m² blitt til verksted hvor alle behov skulle være dekket.

Gurskøy vegstasjon administrerte vedlikeholdet i de fem kommunene Hareid, Ulstein, Sande, Vanylven og Herøy.
(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr. 1/1990.)

Frem til august 1988 holdt de til i sentrum av Ulsteinvik og hadde verksted/lager like nord for Leikong. I august 1988 flyttet de inne i midlertidige brakker på samme område som nye Gurskøy vegstasjon ble bygd.
(Informant. Svein Solbjørg.)

I forbindelse med oppførelsen av den nye vegstasjonen på Gurskøy, ble det også opprettet besøkssted for biltilsynet. Det ble innredet kontorlokaler og en godt utstyr kontrollhall. Kjøreskolene i ytre del av distriktet som lå under "Biltilsynet i Ørsta", fikk da anledning til å fremstille sine elever for førerprøver. Det ble også foretatt registreringer og kontroll av kjøretøy. Kontoret ble betjent en dag i uken hovedsakelig av personell fra Ørsta, men i perioder også fra Ålesund.
(Kilde: Boka "Statens bilsakkyndige, Biltilsynet i Møre og Romsdal 1927-1995", redaktør Jostein Engen.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Nye Gurskøy vegstasjon som ble offisielt åpnet 23.02.1990