• Rotesteinen for 1ste vegrote, som stod ved Leikanger vór i Herrøe Tinglaug.

Leikanger vór ble bygd ferdig i 1833. Hovedvegen fra landingsvóren på Leikanger til handelsstedet Larsnes var ferdigbygd og vart rote- og stykkedelt i juni 1839 til vedlikehold ved naturalarbeid av gårdbrukerne i tinglaget.

Vegen ble målt til 21 200 alner og delt i 5 roter. De 4 første rotene var hver på 4 500 alner, men den 5te rota, som endte på Larsnes, var 3 220 alner.

Alle gårdsbruk i tinglaget ble tildelt vegstykke til vedlikehold - i alt 456 vegstykke - det største på 180 alner og det minste på 15 alner.

(Kilde: Statens vegvesen sitt interne magasin for Møre og Romsdal "Veg og Virke" nr. 2/1980, artikkelen "Anleggsdrift på vegen mellom Leikanger og Larsnes", skrevet av Bjarne Rekdal.)

Leikanger ligger i Herøy kommune.

Handelsstedet Larsnes er nå administrasjonssenteret i Sande kommune som ble skilt ut fra Herøy kommune i 1867. (Kilde: Store norske leksikon.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Rotesteinen for 1ste vegrote, som stod ved Leikanger vór i Herrøe Tinglaug