History
-
En bolterigg er designet og utviklet for boring av boltehull (i en tunell, fjellvegger langs veier) for sikring med bolter og for montering av vegg/tak elementer og teknisk utstyr for tunneldriving/vedlikehold. De brukes også til å bore hull for bolter (opphengsbolter om du vil) for vann og frostsikring i tunneler. Typisk tunnel der det ikke er prefabrikkerte veggelementer hele veien rundt tunnelprofilen. Da dannes profilen, eller "skallet" om du vil, av isolerende og vanntette PE-skum matter som henges på boltene som bolteriggen har satt. Også legges det armeringsnett utenpå der før det sprøytes inn med fiberarmert sprøytebetong.
Det kan være at hele profilen er slik eller bare taket over veggelementene. I tillegg borer man ofte bolter for å montere vifter, kabelbruer og skilt med bolteriggen
Fra Ole Kristian Egge (driftsleder tunnel, Veidekke Infrastruktur):
Bolteriggen Tryggve, bruksområde:
Riggen brukes til bolting for PE-skum, bolting for membranduk og bolting for betongelementer.
PE-skum og membran kan benyttes som vann/frost-sikring i tunneler både sammen med veggelementer i betong eller uten. Uansett blir det sprøytet sprøytebetong som brannsikring utenpå PE-skummet eller membranen som brannsikring. Bolteriggen borer hull som opphengsboltene til disse blir festet i.
For betongelementer borrer den festebolter for veggelementene, samt sikkerhetsbolter for takelementene i den vanlige tunnelen og opphengsbolter for takelementene i nisjer. I den vanlige tunnelen står takelementene som et frittstående hvelv oppå veggelementene, mens i nisjene er de «hengt» opp grunnet flate elementer i midten av hvelvet, slik at det ikke blir et frittstående hvelv.
Gangen i arbeidene:
Bolteriggen blir oppstilt (navigert) slik at den vet hvor nøyaktig i tunnelen den står (med totalstasjon). Det er ferdig definerte boltemønstre som er blitt lagt inn på bolteriggen. Da får operatøren opp dette på skjermen i riggen, og kan borre de på riktig sted.
Man kan etter boring ta ut en rapport der man får opp hvor lange boltene i de forskjellige hullene skal være. Det er standardlengder på boltene, slik at riggen «regner» ut hvor langt den må borre hver enkelt hull for at det skal passe med disse. Boltene blir da montert fra enten en bakstuffbil (plattformbil) eller fra arbeidsutstyr som «Langbein». Boltene blir enten festet med polyesterpølse eller blir gyst fast med boltemørtel.
Forløper: Forløperen til Tryggve i Veidekke, var bolteriggen «Herman Hedning», som var en bolterigg bygget på en gammel Åkerman gravemaskin.
Et utvalg prosjekter:
- E16 Wøyen - Isi
- Skråvegen Farsund
- Omnestunnelen i Lunde (rehab)
- Haukelitunnelen (rehab)
- Røldalstunnelen (rehab)
- Lysaker - Sandvika
- Norra Länken, Stockholm
- Torvund - Teigen, Vadheim
- Utleid Skanska Ålesund (rehab)
Fra Knut Egge (pensjonist i Veidekke):
Denne bolteriggen er konstruert av Trygve Sjøberg, grunderen av Essverk i Grängesberg (Ludvika, Sverige). Bygd i 2007. Denne riggen har hytte og chassis på glidebord med automatisk posisjonering av boltene som ga mye større kapasitet. I dag bygges det på lastebil chassis. Riggen bærer navnet Tryggve hos Veidekke. Tryggve hadde en tvillingbror som ble kalt Skotten, disse to var identiske maskiner.
Gave til museet fra Veidekke ASA sommeren 2023.
Produksjon: 2007 (Knut Egge.)
- ProdusentEssverk ABsikker
- Production placeSverige Grängesbergsikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNFSM-G-00361
- Part of collectionNorsk fjellsprengningsmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 13, 2023
- Date updatedApril 26, 2024
- DIMU-CODE0210214088448
- UUID8a3283dd-7208-467d-9988-ad2e02077736
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».